Nabijanie Li-Ion/Li-Pol Was: LiIon 18650, celovka, skusenost

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Středa Leden 2 01:28:38 CET 2013

Vraciam sa k zdroju z celovky, ktory ma sluzit ako nabijacka Li-Ion.
Cele riadenia nabijania ma byt tu, k tomuto zdroju je priamo pripojeny
jeden Li_Ion clanok. Reverznym inzinierstvom z ineho vlakna som
odkreslil schemu:
http://imageshack.us/a/img716/1994/zdrojspinany42vorig.png
Za pozornost stoji hlavne sekundarna strana. Spatna vazba je brana az z
vystupnych svoriek! Zdroj sa teda snazi drzat konstantne vystupne
napatie aj pri vybitom clanku. Prud je obmedzeny len makkostou zdroja,
nameral som skoro 1A. Rezistor R9 nesluzi na obmedzenie prudu, ale iba
na rozsvietenie cervenej LED, ak je na nom dostatocny ubytok napatia
prechadzajucim prudom.

Presnost vystupneho napatia je dana zenerovym napatim Z1 plus prahovym
napatim diody v optoclene. T.j. o presnosti sa vraviet neda, ako som uz
pisal, naprazdno a pri nabijacich prudoch, ktore zdroj doda bez
obmedzovania vlastnou makkostou, je 4.39V.
Pouzitie D4 1N4148 je tiez pozoruhodne.. pre dane prudy.

Navrhol som si nasledovne upravy:
http://imageshack.us/a/img14/9315/zdrojspinany42vmod.png
-Ako D4 pouzijem schottkyho 1A diodu.
-Doplnim R11.
-Presnost vystupneho napatia odvodim od TL431 a odporoveho delica R10,
R13. Do neho vyberiem odpory tak, aby vystupne napatie bolo povedzme 4.18V.
-Obmedzenie max. prudu na cca 450mA by malo fungovat pridanim Q3 a
znizenim hodnoty R9 na 1k5. Ked ubytok na R9 dosiahne otvaracie UBE
tranzistora Q3, ten zacne tahat za katodu diody v optoclene a tym
obmedzovat vystupne napatie => vystupny prud.
-Jedine co nebude fungovat, je signalizacia nabijania cervenou LED. To
som nechal otvorene, az take podstatne to nie je. Myslim, ze pridanie
dalsej (samostatnej) LED do kolektora Q3 by mohlo funkciu splnit, prud
potecie len pri obmedzovani nabijacieho prudu. Otazne je, ako vyrazne by
LED svietila. Vyskusam.

miro