OT: MB na domaci server s napajenim 12V

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Úterý Únor 26 20:32:49 CET 2013

Původní zpráva ze dne 26.2.2013 od Tomáš Koželuh:

> Tak to by bylo na dlouho a určitě bych toho půlku nenapsal nebo
> napsal blbě. Ale jen tak z patra třeba virtualizace stanic, provoz
> více serverů. Stačí si položit otázku, proč to vlastně Microsoft
> nabízí zadarmo? Kdyby mu neteklo do bot, tak za to chce už dávno
> velký peníze.

Tohle přece není argument. VMWare snad také teče do bot, že má ESXi
zdarma? A to VMWare nemá žádný operační systém, zatímco Microsoft
logicky počítá s tím, že na virtualizační vrstvu hodíš Windows, za
které už velmi slušné peníze dostane.

Případů, kdy někdo bude nad Hyper-V provozovat linux, rozhodně mnoho
nebude. Ačkoliv to lze, spíš to bude výjimečné použití. Už z principu,
linuxáci by se osypali, kdyby měli používat něco od Microsoftu, byť
zdarma. Takže Microsoft tak jako tak prašule za Windows vybere...

> Opravdu?

Ano, opravdu mám dost potřebných licencí.

> Obecně OEM licence podle EULA s virtuálním provozem nekamarádí.
> Například Windows 7 je možný pouze ve verzi Enterprise v režimu SA.

Tak tady bych se asi hádal, podle mě i OEM Windows 7 třeba
Professional je možné provozovat ve virtuálu, EULA na to pamatuje.
Nicméně nemám OEM licenci a dokonce ani ne OEM Windows 7. Vždyť je to
server...

> A minimálně u krabicových 2012 bych si dobře ověřil, že je licenčně
> možné je vůbec instalovat do virtuálního prostředí. A sice to není
> tento případ, ale OLP verze 2012 se můžou instalovat v rámci licence
> 2x virtuálně, ale pouze na jeden hardware. Na licenční záležitosti
> ohledně virtualizace opravdu pozor. Dost se liší i podle data
> zakoupení.

No však já vím, jak se co licencuje, trochu do toho dělám :-)

> Pokud na tom má běžet jeden server, tak to samozřejmě nemá smysl a
> může běžet na železe. Pokud je plán provozovat více strojů, zvážil
> bych ESXi, dokud je čas. Cokoliv pak předělávat sežere hromadu
> dalšího času.

Je to takový malý domácí server, koneckonců i ten hardware je takové
prdlátko. Takže na tom poběží jen několik kopií Windows Serveru.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem