OT: MB na domaci server s napajenim 12V

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Úterý Únor 26 12:21:24 CET 2013

Původní zpráva ze dne 26.2.2013 od RV:

> nemel byste nekdo tip na nejaky slusny vykonnejsi MB pro domaci
> server (tedy nemusi to byt specialni serverovy MB) - protrebuji aby
> to melo aspon 4 SATA, 1Gb LAN a hlavne aby to melo 12V napajeni.

Já myslel, že jste tu v konferenci před časem nějak hromadně kupovali
servery HP ProLiant MicroServer N40L a vychvalovali jste si je. Nebo
ty jsi k té partě nepatřil?

Já pro takový malý server v současné době používám desku Intel Fly
Creek DG45FC, mITX, HDMI, DVI BLKDG45FC, v ní mám zastrčený procesor
INTEL Core 2 Duo E8200 BOX (2.66GHz) a 4GB paměti DDR2-800MHz.
Jako operační systém používám Windows Server 2008 (ještě 32 bitů).

Žere to hodně málo, výkonově mi to dostačuje, jen když provádím
nějakou opravdu velmi nešetrnou diskově náročnou operaci, tak to
dokážu zatížit i na 100%. Jinak bez problémů zvládá všechno i
Microsoft SQL Server včetně náročných SQL dotazů na velkých
databázích.

Mám ho něco přes 4 roky a od samého počátku mi vadily dvě věci. Za
prvé integrovaná 1Gb siťová karta není žádná sláva, tu propustnost
prostě nemá ani náhodou. Někdy je to tragédie. Za druhé jeden obvod
(myslím South Bridge) se hřeje jako prase. Dal jsem na něj svůj další
chladič i s vrtulkou, ale prostě nemám z toho dobrý pocit.

Letos jsem se rozhodl ho nahradit. Za prvé proto, že už mu jsou ty 4
roky, za druhé proto, že jsem chtěl na novém serveru nasadit
virtualizaci a koneckonců i novější operační systém. Uvažoval jsem o
ESXi a tam je jaksi třeba mít kompatibilní hardware, na všem to
nejede. Takže jsem se poohlížel po něčem rozumně malém a rozhodl jsem
se jít právě do MicroServeru od HP. Firmu HP sice zrovna nemusím, také
mám raději Intel než AMD (vlastně jsem doposud nikdy nikde neměl
procesor AMD, protože Intel je Intel), ale na druhou stranu se mi ten
server docela líbil svým provedením. Tak jsem si řekl, že mu tu šanci
dám, ať ukáže, co umí, vždyť maximálně se může stát, že ho zahodím do
koše...

Koupil jsem ten nejnovější HP ProLiant MicroServer N54L, nacpal do něj
16 GB DDR3 ECC paměti a zatím dva 3TB disky jako datové a 250GB disk
jako systémový. Ten disk jsem ale nešoupl do šachet, dal jsem ho
nahoru místo optické mechaniky, abych ve výsledku mohl mít disků 5,
dvě šachty jsou tedy ještě volné.

Původně jsem tam chtěl dát vážně ten bezplatný ESXi jako základ pro
virtualizaci, ale trvalo dva týdny, než mi přišlo těch 16 GB paměti,
protože nebyla skladem. Továrně byly v serveru jen 2 GB. A když jsem
se snažil nedočkavě rozjet ESXi aspoň na těch 2 GB, tak mě to
nepustilo, protože požadoval 1,89 GB paměti a dostupných bylo jen 1,79
GB paměti :-) Takže jsem to nevydržel a použil technologii Hyper-V.
Jinými slovy, nainstaloval jsem tam Microsoft Windows Server 2012
64bit (ten tam stejně měl být nad ESXi) a zapnul roli Hyper-V.
Microsoft Serveru paměť 2GB nevadila, i na tom jel svižně.

Zatím jsem neměl moc času si s tím hrát, ještě jsem ani nepřenesl
aplikace ze starého serveru na nový, jen jsem to lehce testoval. Včera
konečně dorazilo těch 16 GB paměti, tak jsem je tam vložil, server
jede výborně. Kupodivu integrovaná síťová karta má opravdu propustnost
1Gb, to mi udělalo radost. Než ho nasadím naostro, ještě si zkusím
pohrát s tou virtualizací.

No a teď k tomu dotazu. Už celé ty 4 roky mám koupený zdroj, takový
ten měnič, ale ne PicoPSU. Takový ten lepší, který mění i 12V
napájení. Je určený do auta, typ: DC-DC Converter Board M2-HV (to HV
znamená, že jede od 6 do 32V), příkon max. 160W. Chtěl jsem si tehdy
koupit typ M4 HV, který je ještě lepší, také v tomto napěťovém rozsahu
a má 220W (275W peak).

Pravdou je, že jsem se za celou tu dobu nedostal k realizaci mého
napájecího a záložního systému, protože jsem na to prostě neměl čas.
Takže mi to tu pěkně leží a původní i nový server napájím klasicky
pomocí běžného záložního zdroje.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem