Re: [OT] Instalační postup. Bylo: Re: OT: Virus "Policie CR" na WinXP

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Neděle Prosinec 8 22:51:21 CET 2013

Původní zpráva ze dne 8.12.2013 od Martin Hanek:

> Ahoj, chtěl bych se zeptat, co to je "klasický a certifikovaný
> instalační postup"?

No to jsem psal proto, aby bylo jasné, že mé aplikace používají
certifikovaný instalační nástroj. Že je neinstaluji třeba pomocí ZIPu
nebo ručně :-)

Kvalitní komerční instalační nástroje (kdysi jsem používal
InstallShield, později jsem přešel na InstallAware) procházejí
certifikací. To je důležité třeba proto, když chceš mít i svou
aplikaci certifikovanou, tam se kontroluje i instalační program. Ale
samozřejmě i proto, abys věděl, že je vše instalováno tak, jak má být,
podle pravidel. Jsou také instalační nástroje zdarma, ať už na EXE
nebo MSI pro Windows Installer Service apod.

> Jinak jsou klasické problémy se zápisy do registrů, se zápisem do
> Program files atd. Pro jejich omezení instaluju do vlastního
> adresáře na C, kde problémy nejsou. Zajímaly by mě případné
> informace, jak to správně dělat nebo kde to nastudovat.

Kdy máš problémy se zápisem do registru a Program Files? Instalační
program musí být spuštěn s právy administrátora a pak má samozřejmě
právo zápisu do registru i v sekci HKLM (Local Machine), stejně tak má
právo zápisu do složek Program Files, Windows apod.

Pokud myslíš vlastní aplikaci, tak ta samozřejmě nemá co zapisovat do
registru v sekci HKLM ani do Program Files nebo Windows atd. Aplikace,
která je spuštěná pod uživatelským účtem, může zapisovat do registru v
sekci HKCU (Current User), tam si můžeš ukládat data. A pokud chceš
zapisovat do souboru, pak na to máš i složku pro Current User na
disku, ať už Documents veřejně nebo Application Data pro data
aplikací, kde soubory uživatel nevidí.

Pokud potřebuješ z programu zapsat do registru v sekci HKLM nebo do
adresáře Program Files, Windows, případně nějakého jiného, kam běžný
uživatel nemůže, musíš si vyžádat povýšení v UAC na práva
administrátora (elevace). I to jde. Například když potřebuješ změnit
nějaké nastavení platné pro více uživatelů přímo z aplikace.

Tato pravidla jsou stanovena Microsoftem už od dob Windows NT a stále
se s nimi mnozí neseznámili. Ukázalo se to všechno s příchodem Windows
Vista, kdy uživatelé začali ve velkém nadávat na Microsoft místo na
původce těchto problémů - na vývojáře, kteří psali špatné aplikace.

A dodnes to dělají. Když jsme u hardware, třeba nedávno jsem to tu
psal o společnosti MikroEktronika. Stáhl jsem si zkušební verzi jejich
kompilátorů i ostatních aplikací a s hrůzou jsem zjistil, že instalují
software do složky pro uživatelská data (Dokumenty nebo tam někam). A
ve fóru psali, že za to může UAC, ne oni :-) Větší prasárna se jen tak
nevidí.

Pokud se chceš na něco zeptat, klidně ti poradím. Ozvi se v pohodě
mimo konferenci, případně si můžeme pokecat telefonicky.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem