Rekuperace u lokomotiv
Alexandra Svobodová
hwnews na zirafoviny.cz
Čtvrtek Duben 11 16:02:29 CEST 2013
Hezké odpoledne,
rekuperace je na některých tratích již i povolená, ale určitě to
nebude vždy a všude. Hlavním problém je v trakčních měnírnách, protože
ty staré to jaksi neumějí a prý se mohou i poškodit. Nové už to umět
mohou, mají jiné usměrňovače. U trakčních transformoven střídavé trakce
je problém s tím, že pokud začne vlak brzdit rekuperací, tak je to, jak
tu již někdo zmínil, jako když během několika sekund začne pracovat
menší elektrárna, ale zase během chvilku přestane. To nemají správci
energetické soustavy rádi ;-)
Protože se po našich tratích prohání dneska kde co s kolama a
sběrači, tak jsou už i nová návěstidla pro elektrický provoz, která
většinou rekuperaci zakazují, ale dole na jihu jsou oblasti, kde se
rekuperovat smí.
Pro ty co se bojí že vlak nezabrzdí, tak každý vlak má minimálně
dvě brzdy, jedna je vzduchová a druhá je mechanická. Novější lokomotivy
mají ještě elektro-dynamickou brzdu(EDB) různé konstrukce. Většinou
brzdí "do odporů" ale některé umějí i tu rekuperaci. A ta pak musí umět
brzdit i do odporů, režim se přepíná.
Někdo tu ještě narážel na "Adélku" což je taková ta maličká mašinka
pro posunování v depu, vypadá spíše jako hračka, ale je to dříč. Tak ta
má klasický spalovací motor (prý z traktoru Zetor), veliké baterie a
elektrický motor. Je to klasický dieselelektrický pohon s tím rozdílem,
že když jezdí uvnitř budovy, tak se diesel vypne a jezdí se na baterie.
Pohříchu to často nedělají, protože ona na baterie jede jen 5 km/h a to
je docela málo. Na dieselový motor udělá kilometrů za hodinu jednou
tolik :-) Část lidí je pomlouvá, že to je slabé a kdesi cosi, ale viděla
jsem na vlastní oči, jak táhne dvě až tři lokomotivy. Což může být až
kolem 300 tun.
Saša Svobodová
Další informace o konferenci Hw-list