OT: lepení silikonu

Jirka zaloha na volny.cz
Pátek Září 14 11:48:23 CEST 2012

Podejce možná vůbec netuší, která bije... Zažil jsem i jedince, co
slovem silikon nazývali tavné lepidlo a podobné experty.

Test zda to je silikon? No, normálně lze silikon poznat omakem, rýpnutím
atd. - těžko popisovat, jde prostě o typicky "mastný", měkký a kluzký
povrch, přičemž materiál je elastický jako guma.

Čistý silikon by se měl při natažení nad mez pevnosti (nebo lépe
naříznutí a trhání) oddělovat ostře a "lasturově", je jakoby křehký, i
když je měkký (lépe to popsat nedovedu).

Dále test teplotou: čistý silikon by měl bez mrknutí oka snést teplotu
cca mezi 200 až 300 st. C.

Test plamenem: čistý silikon shoří svítívým prakticky nečadivým plamenem
téměř bez zápachu, zbyde po něm bílý popel (převážně oxid křemíku).

Test agresivním rozpouštědlem (nitroředidlo, toluen): nesmí reagovat,
pouze po čase může mírně bobtnat.

Test lepením: musí na něm držet jednosložkové silikonové lepidlo ;-)

Všechny popsané metody jsou jen pomocné, musejí spolu korespondovat a
bez zkušeností mohou dát falešné výsledky. Stejně tak v případě
kopolymeru (tedy ne pouze čistého silikonu).

Pokud máte pochybnosti, kupte si třeba v modelářské prodejně palivovou
silikonovou hadičku (MP Jet a jiné); je průsvitná, poměrně silnostěnná a
typicky silikonová (když to při nákupu zdůrazníte a nekoupíte si třeba
PVC, ty existují taky). Mimo jiné si myslím, že bude i levnější...

Velký výběr silikonových hadiček nejrůznějších průměrů v metráži měli
třeba v http://www.techseal.cz (osobní zkušenost, na webu to nějak nemají).

Mimochodem: když tím silikonovým lepidlem "oplácáte" hadičku i z
materiálu, na kterém normálně nedrží, tak vytvoříte jakýsi příchytný
tunel. Takovou sestavu pak už ke sklu silikonem přilepit musíte.

---
Jirka