Hádanka nebo malé zamyšlení s motorovo/dynamovou tématikou na pátek

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Září 13 20:59:16 CEST 2012

Dne 13.9.2012 20:50, Pavel Troller napsal(a):
> [...]
> bude překvapivá.
>
> Mějme universální komutátorový motor (tj. s vinutým rotorem, takový, který
> běží i na AC) celkem libovolné konstrukce (ať již sériový, derivační nebo
> kompoundní). Jak jistě většina z vás ví, u tohoto motoru nezávisí na
> polaritě napájení a bude se točit vždy stejným směrem, daným orientací
> polí statoru a rotoru. Díky tomu může běžet i na to AC.
>    Dále je obecně známé, že universální motory jsou stroje reverzibilní.
>    To znamená, že budeme-li takovým motorem točit, stane se z něj stroj zvaný
> dynamo a on bude naopak generovat elektřinu.
Dovolím si tady poněkud nesouhlasit...... pokud bude mít motor magnety,
ano bude generovat, ale pokud bude sériový, potřebuje
buzení... neboli aby mohl generovat musí se tam nějak vytvořit
"počáteční" magnetické pole - nabudit. A dále musí být dynamo zatížené.
Remanentní ( zbytkový) magneismus většinou nestačí k počátečnímu nabuzení.