parametry toroidu

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Čtvrtek Září 6 10:20:25 CEST 2012

Pro trafo uvedene velikosti by to melo byt o cca 2 rady mensi. Je fakt, ze
zcela nezatizeny toroid muze mit vysokou efektivni indukcnost, ale ta klesa
velmi rychle (v pocatku temer hyperbolicky) s narustem zateze. Pokud je v
zatezi navic DC slozka, pak indukcnost klesne o dalsi rad(y). JM

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Thursday, September 06, 2012 10:00 AM
To: HW-news
Subject: Re: parametry toroidu

Proč ne? Když to na 50 Hz rezonuje s 33nF (minimum proudu), tak to snad
vychází. Nebo už neumím počítat? U jádra z orientovaného plechu, pokud je
ten plech kvalitní a nepřesycuje se, bych to až tak nereálné neviděl. Proud
trafa naprázdno má dvě složky. Tu induktivní a pak magnetizační potřebnou na
překonání jakéhosi tření při otáčení magnetických domén. Zjevně ta druhá je
tady o dost větší. I když z logiky věci bych předpokládal že bude mít i
trochu kapacitní charakter, protože ty síly se překonávají během změny mg.
toku a né při jeho maximu. Pak by i ta indukčnost měřená z rezonančního
kmitočtu vycházela větší, než je ve skutečnosti.
Ostatně měřil jsem to samé i při sníženém napětí 50V (okolo začátku
magnetizační křivky) a tam byla indukčnost poloviční. Proud naprázdno byl
1,53mA a minimum 1,11mA v rezonanci. Proud je větší než odpovídá poměru
napětí, takže to vypadá, že při 230V ještě nedochází k nárůstu proudu z
důvodu velkého sycení. Samosžejmě pro přesnější výsledky bych musel tu
charakteristiku změřit celou, ale nemám důvod.
Anděl