Dispenser pro davkovani pajeci pasty

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Říjen 28 22:28:11 CET 2012

Vysledky Vasich pokusu s jehlami jsou velmi zajimave.
U me byly jine - pri pouziti lekarskych jehel se z pasty vytlacoval flux, kdezto pri pouziti
kovovych dispenserovych jehel se mi to nestavalo. Jehly jsem mel samozrejme
zkracene na par milimetru.
Az se dostanu domu (ted jsem 5 dni mimo) tak budu muset udelat dalsi serii pokusu.
Nakonec bych mohl zkusit i pokus s lekarskou jehlou - nahrat ji pajeckou a zkusit ji
povytahnout cca o 1mm ven, tim by se zarucene okraj dostal pod uroven dna.

Na cisteni pouzivam medene lakovane draty (to, cim se zapojuji bastly a cemu se
rika "samopajitelne" draty). Mam nekolik ruznych prumeru. Pripadne smaltovane draty
ze spalenych traf atd. Drat se da samozrejme v mezicase i nechat vevnitr.

Pokud ty pneumaticke konektory funguji tak jak pisete, tak je to proste "znacka ideal" !
Pak je to super konstrukcni prvek. Nadhera, a jeste i ta skvela cena. Delaji v tomto
provedeni i ruzne spojky, rozbocky atd., ty jsou vesmes cele plastove a velmi levne.

A privodni hadicka z toho pripojovaciho setu na strikacku dokonce sedi na ten ventil,
tj. je to vnejsi prumer 6mm? To zni az podezrele moc dobre.

Dik.
PL

************************************

From: "Milan B." <milan na bastl.sk>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, October 28, 2012 9:49 PM
Subject: Re: Dispenser pro davkovani pajeci pasty

On 28. 10. 2012 20:02, Petr Labaj wrote:
> Docela jste me prekvapil, ze chcete pouzivat jehly za par centu. Podle ceny
> soudim, ze myslite bezne zdravotnicke jehly. Ty ale fakt funguji hodne blbe.
> Jsou (podle me zamerne) delane tak, ze vstup do jehly nemaji jako pokracovani
> plastoveho konusu, ale ten vstup je nad dno jehly vyvyseny. Zamerne je to podle
> me proto, ze se tak omezi moznost vstriknuti nejakych usazenin pacientovi
> do zily. Ale pro davkovani huste pasty je to dost nevyhodne.
> Plati minimalne pro ty, ktere jsem v lekarne koupil ja.

No neviem, prave som preskumal niekolko ihiel - klasickych lekarskych a
par kovovych - jediny rozdiel je, ze u dispenzerovych je ta plastom
vyplnena cast dlhsia, pravdepodobne za ucelom vyssej mechanickej
pevnosti. Ale co sa tyka osadenia kovovej casti, rozdiel som nevidel, v
oboch pripadoch je zarovno dnom, iba niekde vycnieva nad plochym
plastovym dnom nejakeho 0.1mm - ako u dispenzerovych, tak aj u
lekarskych. Asi vyrobna tolerancia. Mozno ale mate dispenzerove ihly
odlisnej konstrukciem ako mam ja.

Ozaj, a ako sa daju z takej striekacky, kde ihla precnieva, vyklepat
vzduchove bubliny?

Okrem toho, myslim si, ze tlak sa v kvapaline (aj hustej) siri vsetkymi
smermi rovnako, razova vlna sa bude oproti hrdlu ihly tiez asi sirit
rovnako.  Po vyplneni priestoru v tom plastovom cudliku pastou je uplne
jedno, ci je to vyplnene plastom alebo pastou. Jedinu nevyhodu (okrem
nutnosti skracovat ich) u lekarskych ihiel vidim v tom, ze sa do toho
klobucika vlezie viac pasty - a je vacsi odpad, ale asi nebude o nic
vacsi ako po vycisteni  plastovej konickej ihly.

Okrem toho, pracuje za mna stlaceny vzduch. Takze aj ak by z nejakeho
dovodu bolo treba trochu vacsiu silu, je mi to jedno :)

A aby som len neteoretizoval - zobral som dispenzerovu kovovu ihlu a
lekarsku ihlu (rovnaky priemer - 0.6mm), ktoru som skratil tak, aby
dlzka kovovej casti (vratane tej schovanej) bola rovnaka a porovnal som
vysledok. Subjektivne a volnym okom som ziaden rozdiel nespozoroval, pri
rovnakom nastaveni stroja boli hromadky pasty prakticky rovnake.

> Ja to taky pouzivam narazove. A protoze je mi taky lito te drahe jehly, tak ji
> po pouziti vycistim. A protoze tim nechci travit moc casu, tak jenom smotkem
> wc-papiru vytahnu vetsinu zbyle pasty a jehlu pak hodim do male sroubovaci
> sklenicky (od kremu na ruce) s lihem. Dokonce ani nepouzivam izopropyl, ale
> levnejsi obycejny denaturak. Tam ty jehly bydli do dalsiho pouziti. Takove vycisteni
> jehly po akci se s rezervou vejde do 1 minuty prace.

Cistit kovove ihly som skusal (vratane ulozenia v izopropyle), vysledky
neboli velmi dobre. Pri rucnom davkovani sa mi zdalo, ze to s takou
ihlou ide druhykrat podstatne tazsie. Aj ked som z nej vytlacil vsetok
zbytol. Chcem to znova vyskusat s tymi plastovymi ihlami, ktorych tu mam
za dve hrsti. A to vydlabavavie pasty nemam rad, ta pasta je potom po
celom stole. Ale skusim ich prefukovat vzduchom, ked uz ho tu mam.

U kovovych ihiel som zistil (vdaka nejakym modelarskym foram), ze
niektore rozmery do seba pekne zapadaju. Takze chcem vyskusat pouzivat
tensiu zaslepenu ihlu ako zatku do hrubej ihly - v tom pripade by mohlo
odpadnut cistenie a straty pri nom.

> Jinak k prumeru jehel - nekde jsem cetl doporuceni pouzivat prumer jehly minimalne
> 5-nasobek max. prumeru kulicek. Takze pro ty nejbeznejsi pasty 45um by to byla
> jehla kolem 0.22mm, tedy asi velikost 27.
>
> Mam nulove zkusenosti s pneumatickymi konstrukcnimi prvky.
> Prosim co je to na druhem konci te hadicky s nastavcem na strikacku?
> http://www.ebay.com/itm/170859760321

Netusim, na tom co mi pribalili to nebolo. Ale vzdy sa to da odstrihnut.

> Neni to nejaka spojka, ktera by fungovala jako protikus toho konektoru
> http://www.ebay.com/itm/10pcs-Push-Pneumatic-6mm-1-8-BSPT-Threaded-Male-Jointer-Connectors-/280899801949 ?
> Tento konektor je mi docela zahadou, jaky protikus by se k nemu mel pripojovat.

Ziaden protikus. Do toho konektora sa hadicka bez opletenia zastrkuje
priamo. A da sa vybrat, ked sa to modre zatlaci donutra. Proste taky
samosvorny konektor. Funguje to dobre, na tej mojej krabicke je taky aj
ako privod a aj ako vystup. Drzi, nic neunika, nic nesyci.

-m-