Proudová trafa k nepřímému elektroměru

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Říjen 8 07:57:52 CEST 2012

Zdravim po delsi dobe v tomto vlakne :-).
  Po nekolika round-robin cyklech svych aktivit jsem se vratil k tomuto
tematu a presne toto jsem vyzkousel.
  Bohuzel, neni to vubec ono.
  Trafo ma pomer 100/5A, cili prevod 20:1.
  Udelal jsem to tak, ze "kolejnici" trafa jsem co nejkratsimi a
nejtlustsimi draty pripojil ke proudovym svorkam elektromeru a pres merici
svorky (jiz vicemene beznym dratem) protekal proud zateze.
  Prvni mereni se uskutecnilo s obycejnou zarovkou 20W.
  Elektromer ukazoval cinny vykon kolem 95W, avsak byla tam kapacitni jalovina
kolem 10VA, coz je na ciste odporovou zarovku prilis.
  Tataz zarovka merena bez trafa primo na proudovych svorkach elmeru ukazuje
celkem spravne 20W (mam 2 desetinna mista na kW, takze vidim 0.02, presnejsi
udaj nemam, proto chci ta trafa), ale jalovina dle ocekavani zadna, dokonce se
sipka ukazujici smer toku jaloviny vrtela mezi odberem a dodavkou, neboli
byla skutecne tesne kolem nuly a po chvili se trvale rozsvitila impulsni LED
jaloviny, coz u tohoto elmeru znamena "neproteka".
  Udivuje mne, ze induktivni prvek - trafo - zpusobuje pri tomto zapojeni
falesnou detekci kapacitni zateze.
  Jinak mne ale moznost mereni velice uspokojila, ten elektromer umi skutecne
docela dost, a tak bych nejaka trafa skutecne potreboval, asi nejlepe
vyrobena "na miru".
  V manualu se pise, ze spotreba proudu v mericim okruhu proudu je 0.3VA pri
5A. Z toho lze tak nejak vypocitat impedanci proudoveho okruhu elektromeru a
tusim, ze by bylo vhodne z ni vyjit pri navrhu toho trafa. Maximalni merici
rozsah je 10A.
  Na cinnem rozsahu je elektromer ve tride 1, na jalovem ve tride 2. Byl bych
rad, aby ta trafa ty parametry moc nezhorsila.

  Pokud by treba nekdo vedel odkaz na literaturu z patricneho oboru mereni,
budu moc rad.
  Zdravi Pavel