Kde sehnat tahový potenciometr

Peter Bosnak lajost na zoznam.sk
Středa Říjen 3 13:01:29 CEST 2012

>SS proud by hlavně neměl téci běžcem, protože při jeho pohybu dochází k

>změnám v přechodovém odporu běžec-dráha a ty potom způsobují chrastění i

>u úplně nových potíků. Pokud ss proud protéká jenom drahou, nemělo by se

>dít nic. Alespoň to tak bylo, když jsem ještě stavěl zesilovače :-)

>JMN

Áno, je to tak. Nejde ani tak o mechanické poškodenie dráhy ale do bežne
používaných potenciometrov sa dostáva vzdušná vlhkosť a v prípade jej
kondenzácie na povrchu dráhy tam prebiehajú nejaké chemické a
elektrochemické procesy, ktoré vytvárajú rôzne zdroje nepatrného potenciálu
a tieto bežec pri pohybe vybíja a nabíja, čo spôsobuje to chrastenie.
Obvykle po niekoľkonásobnom prebehnutí celého rozsahu potenciometra
chrastenie dočasne zmizne. Neviem, či môj popis je úplne správny ale takto
nejako mi to vysvetľoval kedysi inžinier od firmy Quad8, ktorá vyrábala
veľmi kvalitné mixážne pulty. P.B.