Matematické tabulky [WAS: papírový počítač CGS]

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Listopad 29 07:35:45 CET 2012


Něco podobného jsou slovníčky u výuky jazyků. Pár dětiček si přineslo 
"elektronické" slovníky,
klasické listování slovníkem je mimo jiné naučí minimálně abecedu.
Nedavno mě fascinoval jeden kolega, který zmateně hledal číslo ve 
zlatých stránkách...
prý še už neví, jak jdou ty písmenka po sobě. :-(


Dne 29.11.2012 7:12, Pavel Troller napsal(a):
> Zdravím,
>    děkuji všem za názory o používání tabulek a jiných pomůcek v základním
> školství. Ano, má to něco do sebe, ale stejně si myslím, že by na tom šlo
> i ledacos vylepšit.
>    Hlavní problém je v tom, že tak, jak je alespoň na té naší škole učivo
> podáváno, jedná se vlastně o práci s čísly, diskrétními hodnotami.
> Lze říci, že je procvičována ALU žáků, aby zvládala aritmetické úkony,
> potřebné pro tyto výpočty, a k tomu přispívá "constant ROM" v podobě
> tabulek. Pokud se to vysloveně nepřehání, má to asi svůj účel. Však i já
> psal, že trvám na tom, aby kluk uměl z hlavy druhé mocniny čísel do 20
> a zároveň i patřičné odmocniny a aby dokázal odhadnout velikost odmocniny
> čísel mezi těmi celočíselnými odmocninami.
>    Při té diskuzi tady jsem si ale uvědomil, v čem je problém, a dostal
> jsem to potvrzeno i "postranním kanálem" od jisté laskavé učitelky
> matematiky: v 8. třídě dosud není znám pojem "funkce" ani "graf". Grafy
> se berou v 9. třídě. A poněvadž nyní už probírají ne zcela triviální
> funkce, myslím, že tuto problematiku by to chtělo alespoň částečně
> "nakousnout" ještě před tím, aby děti získaly alespoň určité pochopení
> toho, jak se ty funkce chovají.
>    Třeba svému synovi jsem vysvětlil pár základních pouček - např. že
> odmocnina čísla > 1 bude menší než původní číslo, ale také > 1 a že pod
> 1 nikdy nemůže klesnout. Naopak, odmocnina čísla < 1 bude větší, ale zase
> se přes 1 nikdy nedostane. Díky tomu si nyní může alespoň zkontrolovat,
> zda tato podmínka mu platí při jeho výpočtu a zda se tedy např. nesekl
> v té desetinné čárce. Tyto chyby dřive dělal zcela běžně. Ve škole jim
> nic takového řečeno nebylo.
>    Sám mne překvapil dotazem, zda výsledek odmocnění čísla nemůže být také
> záporné číslo. Učitelka mu prý řekla, že ne. On to nechápal, protože se
> učili, že druhá mocnina záporného čísla existuje a je číslo kladné, tak
> mu přišlo logické, že by to mohlo být i naopak.
>    Tak došlo k nakreslení grafu y=x^2 i y=Sqrt(x), hezky jsme položili
> parabolu a ukázali si, že ta záporná hodnota tam být samozřejmě může, jen
> o tom "ještě nevědí". Taky krásně na základě grafu pochopil, proč nemůže
> být odmocnina ze záporného čísla (ne, komplexními čísly jsem jej ještě
> neobtěžoval :-) ).
>    Kluk princip grafu zná už řadu let, baví ho auta a různé grafy točivých
> momentů motorů v závislosti na otáčkách a tomu podobné mu naprosto nedělají
> problémy. Já soudím, že naprosto stejně by to mohli chápat i ostatní.
> A pokud by se to v té matice bralo z větší šířky, možná by jim to šlo i
> lépe a nedělali by úplně triviální chyby, které teď dělají, protože nemají
> ani základní znalosti chování těch funkcí a každý početní úkon vidí jen
> jako úlohu typu "náhodné čislo dovnitř, jiné náhodné číslo ven". A tabulky,
> které mají stránky plné z jejich pohledu "náhodných čísel", je v tom
> jen utvrzují.
>    Zdraví Pavel
>
>> Na naučení tabulek v nižších ročnících nevidím nic špatného.
>> Prostě se s tím člověk naučí pracovat.
>> Dělal jsem na dálkových radiových spojích a po běžných výpočtech nám jeden kolega udělal spec. log. pravítko.
>> Bylo to fajn, pak přišla programovatelná kalkulačka od HP. Taky dobře.
>> Pak přišly počítače a po "porodních" potížích taky dobře.
>> A co když ty počítače vypadnou ? Pravítko už je ve stoupě a stejně by už s ním nikdo neuměl.
>> Ale je to ošetřeno systémově jinak :-))) a počítá se s tím, že to už neumí.
>> Uznávám, že ty počítače jsou dobře zálohované via UPS a generátorem a dále systémově.
>> Ale měli by to chlapci umět a to dnes neumí a to je chyba.
>> Jindra Polívka
>> -------------------------------------------
>>
>> Zdravím,
>>   zato já teď čumím jak puk, jaké učební pomůcky fasuje můj syn v 8. třídě
>> ZDŠ: Matematické tabulky! A odmocňují podle nich!
>>   Jsou to tabulky druhých mocnin a odmocnin celých čísel od 1 do 1000.
>> A oni podle nich odmocňují čísla v řádech od E-6 do E6 s tím, že si správně
>> musí odpočítat posun čárky, najít "kmenovou" odmocninu, patřičně zaokrouhlit,
>> posunout desetinnou čárku o správný počet desetinných míst (polovinu) tam nebo
>> zpátky atd. Použití kalkulaček pro výpočty je striktně zakázáno! A člověk pak
>> brečí, když kluk má určit SQRT(65536) a vyjde mu 255.9 jen proto, že musel
>> použít pro odmocnění hodnotu 655 :-(.
>>   Domníváte se, že tohle má jakoukoliv didaktickou hodnotu ? Že se ještě
>> kdekoliv jinde než ve škole setká s jakoukoliv formou papírových tabulek ?
>> Doma jsme se na to vybodli, počítáme to kalkulí a patřičně simulujeme použití
>> tabulek, ale stejně s nimi musí umět, protože ve škole z nich dělají písemky.
>> Co vy na to ?
>>   S pozdravem Pavel
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list