Re[2]: OT: Matematické tabulky [WAS: papírový počítač CGS]

Martin Locker locker na vosrk.cz
Středa Listopad 28 19:33:00 CET 2012


Zdravím,


nedá mi to abych nepřidal svůj názor neboť učím mimo jiné matematiku na průmyslovce.

A po dnešku mám zase pocit, že bych raději měl jít dělat něco jiného.
Samozřejmě, že kalkulačka je dobrá věc, v žádném případě se jí nebráním, ale díky
současnému stylu výuky matematiky, kdy mají děti "myslet" a ne počítat, to vypadá tak,
že po příchodu na střední školu absolutné nerozlišují sčítání, násobení, nemluvě o dalších
matematických operacích. Prostě s těmi čísly něco provedou a výsledek přeci dala kalkulačka
(chyba je samozřejmě mezi žídlí a kalkulačkou). Myslet můžu až budu umět alespoň trošku počítat!


Dnes jsem se dozvěděl, že:
2.3 = 5 (asi to sčítal)
1^4 = 4 (to už mi opravdu rozum nebral a dlouho jsem zkoumal, kde se ta 4 vzala)
...


Proto bych možná raději navrhoval na základce používat zatracovaný dril, než ty moderní metody
jejíž výsledky vidíme i na ministerstvu při počítání s procenty. Protože základní
matematické úkony se jinak než, neustálým opakováním nedají naučit. 
Kéž by alespoň jeden z celé třídy po příchodu ze základky uměl sčítat do 100, malou násobilku
a rozlišoval, že nejdříve násobíme a pak sčítáme, to by se to učilo.
 
Omlouvám se, že si vylévám srdíčko, ale dnes to zase byla síla


Martin Locker



>  
> Tak on to svůj didaktický význam má. A hodí se to, kdyby náhodou nešel
> proud a došly baterky.
> 
> Ale asi to záleží na škole. Dcera je v sekundě osmiletého gymnásia
> (státní gympl) a běžně mají povolenou kalkulačku a to i grafickou, co
> umí i symbolické výpočty. A když jsem se o tom bavil se třídní
> profesorkou (je to jejich matykářka) tak mi řekla, že technika už dneska
> k životu prostě patří a nemá smysl se jí bránit. A že vůbec nevadí, že
> ta kalkulačka umí sama počítat rovnice nebo kreslit grafy funkcí, že
> alespoň mají děti víc času nad přemýšlením nad podstatou matematiky a
> nezdržují se mechanickými výpočty toho, co už chápou.
> 
> 
> Zdraví PavelK
> 
> 
> Dne 28.11.2012 16:07, Pavel Troller napsal(a):
> >> Původní zpráva ze dne 28.11.2012 od Kručinský Ladislav:
> >>
> >>> S tou kalkulačkou jsi to ovšem Petře řádně pohnojil. Na sčítání
> >>> kuličkové počitadlo, na násobení a goniometrické funkce pak
> >>> logaritmické pravítko. To by teprve byl řev...
> >> To se obávám, že by děcko netušilo, co s tím. Už ani já jsem v tom
> >> věku logaritmické pravítko nepoužíval, přestože jsem jedno měl.
> >> Normálně už se frčelo na kalkulačce.
> >>
> >> Petr Zahradník, počítačový expert
> >>
> > Zdravím,
> >   zato já teď čumím jak puk, jaké učební pomůcky fasuje můj syn v 8. třídě
> > ZDŠ: Matematické tabulky! A odmocňují podle nich!
> >   Jsou to tabulky druhých mocnin a odmocnin celých čísel od 1 do 1000. 
> > A oni podle nich odmocňují čísla v řádech od E-6 do E6 s tím, že si správně
> > musí odpočítat posun čárky, najít "kmenovou" odmocninu, patřičně zaokrouhlit,
> > posunout desetinnou čárku o správný počet desetinných míst (polovinu) tam nebo
> > zpátky atd. Použití kalkulaček pro výpočty je striktně zakázáno! A člověk pak
> > brečí, když kluk má určit SQRT(65536) a vyjde mu 255.9 jen proto, že musel
> > použít pro odmocnění hodnotu 655 :-(.
> >   Domníváte se, že tohle má jakoukoliv didaktickou hodnotu ? Že se ještě
> > kdekoliv jinde než ve škole setká s jakoukoliv formou papírových tabulek ?
> > Doma jsme se na to vybodli, počítáme to kalkulí a patřičně simulujeme použití
> > tabulek, ale stejně s nimi musí umět, protože ve škole z nich dělají písemky.
> > Co vy na to ?
> >   S pozdravem Pavel
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >
> 
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list





Další informace o konferenci Hw-list