Matematické tabulky [WAS: papírový počítač CGS]

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Listopad 28 16:43:29 CET 2012

Rozvíjí to abstraktní myšlení, schvaluji jim to. Taky jsme počítali s
tabulkama, táta mi dal malinké logáro (asi 12-15 cm dlouhé), byl tam mj. sin
a částečně tg, ex a mě učitelka nevyhodila, protože stejně počítat na logáru
je skoro jak hledat v tabulkách, jen nelistujete. Později přibudl jeden, co
měl malinkou základní kalkulačku a ten ji nemohl používat. Ale počítat
odmocninu jsme se už neučili, to můj táta ještě ano. Lidstvo hloupne.

Kromě toho jediného návodu na počítání s logárem z VTM 50. let, co se na
netu vyskytuje, nemáte někdo v garáži návod od plného aspoň 25cm logára
system darmstadt? Nějak má na posuvníku moc čárek a netuším co s nimi.

----- Původní zpráva -----
Od: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>

> To se obávám, že by děcko netušilo, co s tím. Už ani já jsem v tom
> věku logaritmické pravítko nepoužíval, přestože jsem jedno měl.
> Normálně už se frčelo na kalkulačce.
>
> Petr Zahradník, počítačový expert

Zdravím,
  zato já teď čumím jak puk, jaké učební pomůcky fasuje můj syn v 8. třídě
ZDŠ: Matematické tabulky! A odmocňují podle nich!
  Jsou to tabulky druhých mocnin a odmocnin celých čísel od 1 do 1000.
A oni podle nich odmocňují čísla v řádech od E-6 do E6 s tím, že si správně
musí odpočítat posun čárky, najít "kmenovou" odmocninu, patřičně
zaokrouhlit,
posunout desetinnou čárku o správný počet desetinných míst (polovinu) tam
nebo
zpátky atd. Použití kalkulaček pro výpočty je striktně zakázáno! A člověk
pak
brečí, když kluk má určit SQRT(65536) a vyjde mu 255.9 jen proto, že musel
použít pro odmocnění hodnotu 655 :-(.
  Domníváte se, že tohle má jakoukoliv didaktickou hodnotu ? Že se ještě
kdekoliv jinde než ve škole setká s jakoukoliv formou papírových tabulek ?
Doma jsme se na to vybodli, počítáme to kalkulí a patřičně simulujeme
použití
tabulek, ale stejně s nimi musí umět, protože ve škole z nich dělají
písemky.
Co vy na to ?