100MHz koax oscilator -- prosba o 2 rady: 1. odladovac, 2. tesnost vazby

Pondělí Listopad 19 02:25:14 CET 2012

Já jsem se kdysi snažil udělat oscilátor s krystalem tak, aby byl pokud
možno stabilní. Je to v generátoru synchronizovaném na signál DCF.
Problém tohoto PLL je v tom, že doladění musí být co nejpomalejší, aby
se filtrovaly výkyvy ve fázi přijímaného kmitočtu, které na těch
dlouhých vlnách vznikají sčítáním přízemní a prostorové (odražené od
ionosféry) složky signálu. Pomalejší smyčka klade vyšší nároky na
stabilitu oscilátoru. Skončil jsem u časové konstanty 30 minut. Schema
je tady.
http://vaelektronik.cz/bastl/dcfgen/dcfgen3.zip a v něm je osc10mhz_sch.gif.
Původní idea byla oscilátor bez termostatu, pouze zabalený v tepelné
izolaci, která omezí rychlost změn teploty. Nakonec jsem tam dal
ohřívání krystalu. Snažil jsem se omezit všechno, co by mohlo oscilátor
rozlaďovat. Oscilátor si stabilizuje amplitudu tím, že překmitává. Tím
se ale mění vstupní impedance tranzistoru a zátěž krystalu, kmitočet
ujíždí se změnou napětí. Tak jsem tam přidal tranzistor T5  tak, že část
proudu T1 jde přes T5 a část přes R23. T5 potom limituje tak, že T1 je
stále v lineárním režimu. Při poklesu proudu T5 na nulu jde proud přes
R23, při nárůstu kdy jde T5 do saturace, by proud pro T1 měla přidat
dioda D2.
Když už jsem si s tím takhle pohrál, zjistil jsem že krystaly stojí za
h**no a ujíždějí nejen s teplotou, ale stačí mu udělat pár teplotních
cyklů a je klidně o 2 ppm jinde. Teplotní závislost má taky každý
krystal jinou. Ale byl to takový hobby projekt, výsledkem bylo
konstatování že na to co od toho chci to stačí a aby se to spolehlivě
synchronizovalo, musím tomu nechat přeladitelnost aspoň 6ppm. V
zasynchronizovaném stavu to drží na 0,1 ppm a víc od toho nepotřebuju.
Anděl