Svetlo cerveneho laseru - subjektivni vnimani

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Listopad 15 20:09:33 CET 2012

>Ano, prachem to není (to je sem-tam bod).

No, asi sme sa nedohodli na definicii "iskriciek". "Iskricky" su u mna
sem-tam bod, ale taky intenzivny, ze to az "zaboli", vyrazne intenzivnejsi
nez rozptyleny odraz toho lasera. Interferencia na beznych povrchoch
sposobi skor taku flakatost, nerovnomerne osvetlenie, vselijake halo apod.
- na inom nez opticky definovanom povrchu typu mriezka je malo
pravdepodobne, ze interferenciou vznikne vacsi kontrast nez povedzme 1:2 -
1:3. Odrazom v pohode kontrast v radoch. Zavisi samozrejme od konkretneho
povrchu; na povrchoch kde je nejaka pomerne opakujuca sa struktura (mam tu
napr. eloxovany hlinik, je aj v jednom smere asi bruseny lebo je na nom
vidiet "smerovost") je rozhodne viac interferencie nez trebars na hladkych
povrchoch (sklo, ale nie okno umazane od okeny a handry :-) ), kde uvidite
prave odrazy od usadenych castic prachu a jednotlivych skrabancov.

Je fakt, ze pan kolega Jirka v povodnom prispevku pisal o "prasku", asi som
si viac domyslel nez precital, hm... :-)

O odrazoch sa na webe atd. nehovori preto, lebo su pomerne trivialne,
kdezto ta interferencia je "zaujimava".

Pravdepodobnost, ze sa najde prachova castica s povrchovou strukturou a s
orientaciou takou, aby nastala konstruktivna interferencia prave mojim
smerom, resp. viacero prachovych castic vo vhodnej konstelacii, sa mi zda
o niekolko radov mensia nez pravdepodobnost, ze sa jednoducho od castice
odrazi spravnym smerom dostatok svetla... :-) Na druhej strane, ak mate
dost prachu alebo pary, tak znova vznikne dostatok interferencnych javov,
bude to znova take "halo".

Ako vravim, odrazy su trivialne, takze to nikto nema potrebu blizsie skumat.

>Zelený laser nemám, z jiné ne¾
>èervené supersvítivé ledky to nevidím.

Supersvietivy je obchodnicke pomenovanie cohokolvek, co silne svieti;
superLED (presnejsie, superluminescencna dioda,
http://en.wikipedia.org/wiki/Superluminescent_diode ) bolo (aspon
spociatku) pomenovanie pomerne konkretnej suciastky - toho "pokazeneho"
polovodicoveho lasera, ktory konstrukcne znesie dostatok prudu aby svietil
silno ale kvoli nedokonalosti zrkadiel v nom nenastane opticke zosilnenie.
Jeho svetlo ma vacsiu koherentnu zlozku nez svetlo "beznej" LEDky, a z
konstrukcie vyplyvajuc ma vyrazne uzsi vyzarovaci uhol. Existuju
samozrejme aj zelene atd. polovodicove lasery, a existuju aj
nepolovodicove lasery vsetkych moznych farieb a vykonov... ;-)

wek