Kam na kvalidni nizkospotrebova trafa

Pondělí Listopad 12 14:16:20 CET 2012

Doporučoval bych jedině toroidy. Pro tenhle výkon a pro 12V bych asi
použil 20W trafo pro halogenky. Je to hotové, takže levnější než když si
ho zadáte jako kusovku. Trafo 20 a 50W jsem měřil tady
http://vaelektronik.cz/bastl/files1/zdroj12v.pdf vyšlo to i v PE.
Charakteristika účinnosti je ale měřená pro odporovou zátěž, s
filtračníma kondama se to bude chovat jinak. U tak malého trafa bych
neřešil snížené sycení a s tím spojenou zakázkovou výrobu.

Teď jsem si nechával dělat trafa pro LED osvětlení celého domu a měřil
jsem je, hned jak mi přišly. Zdroj bude 3f, s 12 cestným usměrňovačem,
takže mám 3 toroidy po 200W (aby byla rezerva) každý má dva sekundáry,
13 a 22,5V. Jedny budou do hvězdy a jedny do trojúhelníka. Trafa jsem si
nechal udělat s nižším sycením, v nabídce Pselectronic je to jako
provedení pro audio. Nabídka Tronic nižší sycení nezná :-(

Takže co jsem změřil:

odpory vinutí:
P 7,8?            přepočet na P

S 13V 48m?        13,6?

S 22,5V 150m?     13,6?

proud primáru naprázdno 4,4mA, v rezonanci s 33nF (L=320H) 3,9mA
při sníženém napětí 50V proud 1,53mA, v rezonanci 1,107mA  - vypadá to
že sycení při 230V je skutečně ještě v lineární oblasti.

Ztrátový výkon 0,9W, pro 3 trafa 2,7W
spotřeba za rok - nepřetržitý provoz 23,6 KWh. No možná ty trafa budu
vypínat, pokud dá solár dost energie. I když ta úspora energie zaplatí 3
relé a práci možná tak za 10 let :-)

Rozptylová indukčnost, oba sekundáry do zkratu Lr=4mH vychází stejně pro
2,5 až 25 KHz, vlastní rezonance 67KHz
Rozptylovou indukčnost je dobré znát, když budete chtít vědět, jak se
zdroj bude chovat při rázové vlně.

předpoklad - rázová vlna omezená přepěťovkou na 2KV, 20?s (obdélník).
Nárůst proudu na primáru na 10A, na výstupu 70A. Potřebná kapacita pro
nárůst napětí o 20V 100uF

Anděl