Nove pokusy s Marxovym generatorem

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Květen 25 01:22:15 CEST 2012

Dobrý den všem,

Zase jednou jsem si trochu hrál s MG, tentokrát jsem ale nedpolehlivé
součásti předchozích verzí:

Kondenzátory jsou skleněné, 0,5-1 nF, mezi nimi 50 mm polystireny s výřezy
70x70, kde jsou jiskřiště z 2,5 mm2 drátu, odpory nahradila hadička s vodou,
do které jsou vývody jednotlivých sekcí zapíchané a zalepené tavným
lepidlem. Hodnota se nastavuje mícháním destilky (10 MOhm/dm) a vodovodní
vody (10 kOhm/dm). Je to poněkud nelineární, takže optimální stovky kOhm
vychází při 50 %.

Výsledkem jsou na první pokus výboje délky 32 cm, viz foto. Vzhledem k
rychlosti nabíjení (několik s), velikosti vstupního napětí (28 kV) a počtu
stupňů (15), půjdou při správném seřízení jiskřišť nejspíš ještě prodloužit
výrazně nad 50 cm.

PH