Tachometer osobneho auta

peter tesar peter.tesar na centrum.sk
Úterý Květen 22 16:21:52 CEST 2012

Zdravim,
ospravedlnujem sa za mierne OT, ale v suvislosti s dnesnou havariou
istej umelkyne na Slovensku sa mi vynorila otazka, nad ktorou som uz
viackrat uvazoval. Ide o to, ze ked havaruje automobil, tak sa rucicka
jeho tachometra zasekne na nejakej hodnote, ktora ma  byt ta rychlost,
akou auto pred narazom islo.

Problem je, ze neviem, ako su riesene rucickove tachometre v beznych
dnesnych autach. Napadaju ma dva sposoby, pri ktorych si ale neviem
vysvetlit, ako po nehode, kde k mechanickej destrukcii samotneho
tachometra nedojde, sa moze rucicka zaseknut na nejakej hodnote, ktora
je skutocna rychlost auta pred nehodou:

1. mechanicky prenos bowdenom; ked sa bowden zastavi (ci uz pre
zastavenie auta z dovodov nehody, alebo bezneho), musi predsa rucicka
klesnut na nulu

2. elektronicky; tachometer je v podstate rucickovy voltmeter, ci uz
ukazuje analogovu hodnotu snimanu priamo z otacok kolies alebo prevadza
digitalny signal kdesi z elektroniky auta. Pri akomkolvek preruseni
napajania/strate signalu musi tiez rucicka klesnut k nule.

Jediny mechanizmus co mi napada je take brutalne pretazenie pri naraze,
ze dojde k mechanickemu "vyskoceniu" rucicky alebo nejakej casti
prevodoveho mechanizmu z lozisk a tym ku zaseknutiu rucicky na nejakej
hodnote, ale neviem ci je to realne (tie suciastky tachometra musia
lahucke a neviem si predstavit to pretazenie, kedy by sa poskodili).

Ak sa niekto vyzna v tychto veciach, budem rad za poucenie. Ci to nie je
len legenda zalozena na extrapolacii chovania beznych mechanickych
hodin, ktore ak v dosledku nejakeho vazneho stresu prestanu fungovat,
naozaj si zachovaju zobrazeny cas, kedy k tomu stresu doslo.

Dakujem.

Peter Tesar.