Odporova rezacka na EPS - zatepleni baraku?

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Čtvrtek Březen 1 23:54:29 CET 2012

Takže jak levně - ba co nejlevněji zateplit dům?

Pokud to není na čerstvou cihlu, ale na starou omítku, nebo na starou cihlu,
tak kotvit. Sice pěna lepí dobře, ale může to opadat i s omítkou. Na čerstvé
cihle 20cm pásek pod balkonovými dveřmi drží ikdyž se na něj postavím a
zhoupnu (jsem lehce přescent). Omítku i cihly jsem přejel ocelovým kartáčem,
dejte si ho na metrovou tyčku, stejně jako vysunutý ulamovací nožík - stačí
hnědá izolepa.

Tmel na lepení nepoužívat, je to ztráta času a pokud na to někdo má zedníky,
i peněz. Pořádná pistole na pěnu za 3 kila, kovová aby šla pěna dobře
okrájet.

řezal jsem pilou i nožem, drátem ne, každé má své pro i proti. Buňkám v EPS
je to jedno, navlhá tak jako tak a stejně to ideálně musíte zdrsnit (je to
takový šmirgl na prkně, hrubost tak 10 - stavebniny), aby líp držel tmel

Kupte si hliníkovou zakládací lištu (k té jsou ještě takové spojovací
plátky), tu dejte 60cm od nuly (tj tam kde máte izolaci) kolem domu,
případně pokud máte zaizolovaný i proti boční vodě, můžete jít pod úroveň
terénu, to ale jen s XPS, jinak je lepší když to větrá. Používají se na to
takové šroubo-hřebíky s hmoždinkou, cca 8-10cm délka (by woko). Bim kladivem
a teoreticky drží, na půl metru jeden až metr kde to dobře drží nebo je
vypouklá zeď jeden. Mě to teda někdy moc nedrželo, dutá cihla je sviňa,
drželo to dobře jen v plné. Před nasazením lišty zkontrolujte jak moc dobře
tam jde strčit a vytáhnout, pokud dobře, tak vrtejte vedle. Právě proto si
udělejte víc značek na díry v místě kde budete vrtat.

Na tu lištu pak poskládáte EPS, návod na lepení je na každé flašce. Rozpočet
je cca 1 flaška pěny na 3-10 m2, hodně nad plán sežerou okna a dveře. Pěna
nemusí nutně být ta nenafukovací (pozor - ne vysokoexpanzní!), pokud o to
něco opřete. I o nenafukovací jsem musel opírat latě, aby to větrem
neodpadlo. Pokud děláte ve dvou, tak jeden furt dorovnává tak 3m latí, tak
to neodpadne. Drží to o hodně líp než tmelem. Z pistole ta pěna tolik
nenabobtná, než jak ta samá jenom z trubičky. Pěna na lepení EPS mi naopak
často ještě splaskla a blbě to drželo (no ono to drželo, ale bylo to na
poklep duté) - strašně moc závisí na vlhkosti vzduchu. Někde píšou, že mezi
EPS a zdí má být fuk 0,5cm a v něm ta pěna.

Pak dáte dolů XPS (ten se dělá v 60cm šířce), nebo tenčí EPS a na něj XPS.
Je drahej jak sviňa, dá se to obejít tak, že na ten spodek dáte o 2cm tenčí
a na něj nalepíte 2cm XPS, nejlepší je bílý potažený skelnými vlákny, dal
jsem ho i jako dočasný? parapet. Buďto těch 10cm co zbývá, necháte pod XPS
volných, aby to dýchalo, nebo tam dáte 10cm hranol EPS a bode to kompaktní.
Tam kde je hodně mokro nebo hned beton, jsem EPS až dolů nedával, do 1cm nad
betonem.škvíra na perlinku.

Nezapomeňte si vyhledat a načmárat kde co vede a nafodit dům, nezapomeňte
udělat díry na krabice a hlavně pak v těch místech kde něco je nevrtat.
Bacha na dveře co se otevírají ven, aby šly vysadit! Vyprdněte se na to že
velká okna jsou hezká a klidně natáhněte EPS až 1cm k jejich okraji. Dole u
oken bacha na odvodňovací kanálek, aby to mělo kam odtíkat.

Talířkové hmoždinky  to je věda. Budete potřebovat vyfouknout z díry prach,
pokud máte plnou cihlu, měl jsem na to 50ccm injekční stříkačku (cca 25 v
nemocniční lékárně), na ní šlaušek z vinařských potřeb co tam akorát
pasoval, píst pomazat vazelínou, nenatahovat vzduch v oblaku prachu. On tam
ale stejně vleze. Bez toho tam tu kytičku nenatlučete. Jo a utáhnout,
používal jsem kramli s ohnutnou špičkou, nasadil jsem na čudlík, bim,
zaskočil (většinou) a bylo to nerozebíratelně. Znovu, dutá cihla je sviňa,
moc to v ní nedrží, poznáte to poklepem na ten utažený čudlík tou kramlí.
Tou kramlí s ohnutou špičkou jde celkem dobře taková neposlušná vytáhnout,
při troše snahy. Kytiček bude potřeba tak 8 na m2, podle toho jak moc vám to
bude držet a vytáhnout ty co nedrží. Bacha, špiček v bedně je o dost míň než
kytiček, ikdyž by jich mělo být stejně, ale možná jsem jenom měl smůlu.

Postup utažení kytičky - zasunout do díry, zasunout trn aby vyčníval jen cca
0,5cm, kramli naplocho okolo trnu, bim - zaleze pár mm do polystyrenu a
zůstane tak (pokud zapruží a vyleze, je to tak napůl špatná díra, může to
jít ještě utáhnout, ale taky nemusí), bim do trnu, kramli na trn, bim, lup a
je to utažené.

Tak a teď to celé obejdete ještě s pistolí a normální pěnou, protáhnete
škvíry mezi deskama, zacáknete nepovedené díry. Až vytvrdne ořezat co
přečuhuje, na to se hodí ten ulamovák na klacku. A tím hrubým šmirglem an
prkně uhladit co se nepovedlo, někdy taky může být deska tlustší/tenčí (i o
1cm) nebo prohnutá - lepit to vyboulením ven. Na pistoli nasaďte takovou tu
špičku, v balení jsem měl 2, jedna už je kaput, druhá OK. Život té špičce
prodloužíte když ji lehce! přitáhnete na pistoli hadicovou svorkou. Pořiďte
si flašku acetonu (stačí c6000), nalejte si ho do nějakého pumpičkového
spreje (dostal jsem kdysi od švagrové co měla od sajrajtu co si dává na
hlavu, vydrží i ty ředidla) a tím po použití trysku prostříkněte. Pokud
stříkáte bez dutinky nebo špičky, jen holou pistolí, tak ten konec vždycky
jak pistoli odložíte, utřete o polystyren (nebo o gatě, stejně je budete mít
od toho). Pokud to děláte a je chladno, tak musíte mít na každé desce 3mm
(to někde píšou) dilatační spáry. Pokud děláte velkou plochu, tak je musíte
mít ikdyž je vedro.

Perlinky vemte minimálně o 20% víc než máte m2, překrytí a přesah hore/dole
udělá svý. Perlinku přetáhněte přes okna, díru vyřežte pak. Pokud máte
wavky, tak okolo díry deska skelných vláken.

Hrany na rožky a u oken dávejte před perlinkou. Na spodek se rožek nedává.
Plastové jsou lepší než hliníkové.Na spodek pak jako parapet dejte ten
vyztužený 2cm bílý XPS (hornbach), normálně to přilepte hustě pěnou,
zatížit!

Tmelu bude potřeba na 5m2 jeden, vemte klidně víc, rožky ho strašně žerou.

Kupte si nerezovou nahazovačku, už nevím jak se tomu říká. Tu se zubama
nebrat, jsou to vyhozené prachy, nejde to s tím tak aby to pořádně drželo.
Natahoval jsem hoblem, pak perlinka, tu zatlačit do tmelu nerezkou. Ona se
prohýbá, takže rožky nedělají bordel jako hobl.

Až to vytvrdne, má se natáhnout druhá vrstva tmelu, dělal jsem to nakonec
ještě na mokrý (cca po čtvrt-půl hodině) a vypadalo to líp. Výsledná
patlanina až vytuhne (za 2 dny), nesmí pod palcem pružit, jinak to
přetáhněte ještě jednou vrstvou. Překryvy zásadně celé přetřít tmelem, jinak
to bude odpadávat - pod perlinku se tmel zpětně špatně dostává - ale jde to,
jen se musí hodně tlačit. Pokud ten den končíte, tak přes konec perlinky to
zamázněte do ztracena.

A konečná, pokud nemáte na omítku a barvu a počítáte že pár let budete to
mít šedivý, tak to impregnovat penetrákem na staré omítky, je to kanystr
jakéhosi disperzního mlíka, to rozmíchat, do sprejové flašky s pumpičkou na
kvítka za kilo, napumpovat a celé to nalakovat. 5L vystačí na 100m2.

Ikdyž nemáme předpisová hyper super termo okna, topíme výrazně míň a ani v
mrazech nestudily nohy, tedy pokud žena nenechala někde otevřené okno, jak
je jejím zvykem, nemusely být přes dveře ještě husté závěsy (máme dvoje
dveře za sebou), ani u oken nebyla taková zima.

tak to jsem si ale dal, nuž volně to šiřte :-)