Laser je skodlivy - Re: OT Hadanka na vikend

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Úterý Červen 12 14:00:36 CEST 2012

z wikipedie. Pri dole spominanych cislach podla vyhlasky mi prekrocenie
limitu vychadza tak zhruba u telefonu ktory bude mat antenu strcenu do
ucha (alebo inde) meranej osoby. Inak tie hodnoty nedosiahnete.

Vysokofrekvenční pole (100 kHz - 300 GHz)

Takové elektromagnetické pole má již příliš vysokou frekvenci (malou
vlnovou délku) na to, aby nervy stačily reagovat na rychlé změny pole.
Začíná se však uplatňovat jiný jev, ohřev tkáně způsobený přeměnou
elektromagnetické energie v teplo[6][7]. Zdravotní limit je zde (1/2008
Sb.) stanoven pro výkon absorbovaný v jednom kilogramu tkáně těla (Měrný
absorbovaný výkon, SAR) a byl stanoven tak, aby ohřev tkáně nebyl vyšší
než 0,1°C při kontrolované expozici a 0,02°C při nekontrolované
expozici. Jelikož ohřev není okamžitý efekt a vykazuje setrvačnost, je
při hodnocení expozice nutné absorbovaný výkon průměrovat přes dobu 6
min, která souvisí s termoregulačním mechanismem těla. Pro delší
expozice již však čas nehraje roli. S rostoucí frekvencí klesá hloubka
pronikání elektromagnetického pole do tkáně a při frekvencích
přesahujících přibližně 10 GHz již vlna ohřívá pouze pokožku. Nejedná se
tedy o objemový ohřev a pro frekvence přesahující 10 GHz je třeba časové
průměrování zkracovat

Měrný absorbovaný výkon (SAR, Specific Absorption Rate) je fyzikální
veličina nejčastěji používaná k popisu absorpce výkonu živou tkání
exponovanou elektromagnetickému poli. Je však možné se s ní setkat i v
souvislosti s jinými druhy absorbovaného výkonu, kterými může být např.
ultrazvuk. Explicitně je SAR je definován jako výkon absorbovaný v tkáni
o jednotkové hmotnosti a má jednotku (W/kg).

V České republice je expozice osob elektromagnetickému poli ve
frekvenčním intervalu od 100 kHz do 10 GHz omezena (nařízení vlády č.
1/2008 Sb.) hodnotou SAR rovnou 0.08 W/kg (celotělový) a 2 W/kg
(lokální, 10g). Uvedené limity (nazývané nejvyšší přípustné hodnoty)
převzala Česká republika stejně jako většina zemí Evropy (prakticky
totožné limity zavedly i USA) od mezinárodní nezávislé expertní
organizace ICNIRP [3] (International Commission on Non-Ionizing
Radiation Protection).