UEFI platforma a bootování otevřených OS

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Sobota Červen 2 17:39:21 CEST 2012

Dne 2.6.2012 15:07, Pavel Troller napsal(a):

> Jojo, chce to zachovat si chladnou hlavu a skutečně se pokusit o objektivní
> pohled. Ten můj, ze strany "uživatele obskurního OS", zatím nevypadá příliš
> růžově :-).
>
> Zdraví Pavel

Bohužel, není to jen o Linuxu.
Svého času jsme implementovali poměrně rozsáhlý systém (cca 50 počítačů)
postavený na architektuře technologických PC a vlastní realtimové
exekutivě. Tehdy bychom podobnou obstrukci jednoduše vyřešili napsáním
vlastního BIOSu, dnes nevím, nakolik by to bylo schůdné.
I když v kontextu vývoje musím říct, že mě to příliš nepřekvapuje. Přeci
jen fízlování se dělá o hodně snáz, když se nemusíte zdržovat s
dešifrováním a představa, že komerční a uzavřený SW neobsahuje
backdoory, mě vážně dokáže rozesmát. Tím samozřejmě nechci říct, že open
source backdoory obsahovat nemůže, ale aspoň se na ně _dá_ přijít. Pokud
se povinná certifikace SW prosadí, jedno pod jakou záminkou - teď se to
okecává zvýšením bezpečnosti, a jak vidno, ne zcela neúspěšně - tak
očekávám logické vyústění v legislativním procesu. Pokusy jako ACTA,
SOPA/PIPA určitě nezůstanou osamoceny a dřív nebo později se některý z
nich ujme za potlesku zpitomělé veřejnosti. A pak teprve budeme f prdely
(dámy mi prominou mou franštinu, pánové jsou zajisté zvyklí :-)).
Kdyby se proti tomu dalo něco dělat, připojil bych se, ale obávám se, že
průměrní uživatelé obskurního majoritního operačního systému se nějakými
fakty zmást nenechají a budou jej používat i nadále. Pak producenti HW
nebudou mít na vybranou a čistě ekonomická síla jako obvykle vyhraje.
Leda by se Číňani šprajcli a na nějakou certifikaci by Redmondu ukázali
prostředník :-)

Je mi líto, že se mi nejspíš nepodařilo rozptýlit Vaše chmury.

JF