Prepetovka, vas nazor ?

DeeJay deejay na email.cz
Úterý Červenec 24 18:16:49 CEST 2012

tak to vypadá, že nejlepší je oddálený hromosvod s mřížovou jímací soustavou
nad domem :-) jako pro sklad výbušnin ...

DJ

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, July 24, 2012 4:53 PM
To: HW-news
Subject: Re: Prepetovka, vas nazor ?

Pokud se bavíme o hlavním rozvaděči, kde je taky vstup napájecí sítě do
objektu, máte pravdu že se všechno zemní do společného bodu. Jenže pokud mám
na druhé straně baráku ze střechy svedenou anténu (do které by nemělo udeřit
přímo protože je v ochranném prostoru hromosvodu) uzeměnou na základový
zemnič spojený u rozvaděče s HOP a chci jí spojit s PE, tak vlastně vytvořím
druhé místo kde je PE přizeměný. Samosřejmě by bylo nejčistší řešení táhnout
tu anténu okolo půlky baráku k HOP u rozvaděče a pak zase už vnitřkem přes
půlku baráku do obyváku. Přizemnit PE i jinde je možné, je to ten samý
základový zemnič vyvedený u rozvaděče jako HOP. V tomto místě mi jde do
baráku (a je na společném potenciálu s
PE) anténa, FV panel na střeše, internet. Protože mi ale při úderu blesku
"uplave" PE a na každé straně baráku nejspíš jinak, dává se do tohoto místa
mezi PE a N přepěťovka pro vyrovnání potenciálu. Ta má malé průrazné napětí,
dává se buď varistor 70V nebo výbojka, která po zapálení při cca 100V na
sobě drží 20V.
http://hakel.cz/nazvoslovi-typova-provedeni-jednotlivych-stupnu-prepetovych-
ochran-zapojovanych-v-kaskadach.html
Protože pak by ale vodič N ujel někam jinam než L, dává se tam ještě
přepěťovka mezi L a N. Alespoň takhle jsem to pochopil, když jsem byl kdysi
u Hakela na exkurzi spojené s menším školením.
Máte pravdu že zásuvky na opačných stranách baráku jsou pak na různých
potenciálech, ale to by byly vzhledem k délce vedení nejspíš stejně.

Z různých příběhů o tom, jak někdo dostal ránu při bouřce a jak dopadl, mám
dojem že pokud energie není taková aby to člověka popálilo, obvykle dostane
ránu a nic se mu nestane. Pokud jde většina energie z hromosvodu rovnou do
země, něco málo se naindukuje do sítě a ještě se to omezí přepěťovkama tak
aby to pokud možno přežila elektronika, snad by to člověku ublížit taky
nemělo. To je spíš nebezpečné za bouřky chodit kolem baráku, než být uvnitř.

Anděl

Dne 24.7.2012 15:00, Radek Benedikt napsal(a):

> 	Tak tohle je nepochopeni funkce prepetovych ochran. Kdyz to silne
> zjednodusim, tak ty prepetovky nechrani pred prepetim, ale chrani uvedenim
na
> stejny potencial !!! Coz nejsou stejne veci. Pokud nebudu mit prepetovku
mezi
> L a N a N bude spojeno pres prepetovku s HUP (hlavni ochrane pospojovani)
tj.
> se zemnim systemem objektu co si myslis ze se stane ? Kdyz do objektu
> praskne, tak vybehne vse co bude mit jen vzdalene spolecneho s 240V.
Procpak