Prepetovka, vas nazor ?

Úterý Červenec 24 16:52:44 CEST 2012

Pokud se bavíme o hlavním rozvaděči, kde je taky vstup napájecí sítě do
objektu, máte pravdu že se všechno zemní do společného bodu. Jenže pokud
mám na druhé straně baráku ze střechy svedenou anténu (do které by
nemělo udeřit přímo protože je v ochranném prostoru hromosvodu) uzeměnou
na základový zemnič spojený u rozvaděče s HOP a chci jí spojit s PE, tak
vlastně vytvořím druhé místo kde je PE přizeměný. Samosřejmě by bylo
nejčistší řešení táhnout tu anténu okolo půlky baráku k HOP u rozvaděče
a pak zase už vnitřkem přes půlku baráku do obyváku. Přizemnit PE i
jinde je možné, je to ten samý základový zemnič vyvedený u rozvaděče
jako HOP. V tomto místě mi jde do baráku (a je na společném potenciálu s
PE) anténa, FV panel na střeše, internet. Protože mi ale při úderu
blesku "uplave" PE a na každé straně baráku nejspíš jinak, dává se do
tohoto místa mezi PE a N přepěťovka pro vyrovnání potenciálu. Ta má malé
průrazné napětí, dává se buď varistor 70V nebo výbojka, která po
zapálení při cca 100V na sobě drží 20V.
http://hakel.cz/nazvoslovi-typova-provedeni-jednotlivych-stupnu-prepetovych-ochran-zapojovanych-v-kaskadach.html
Protože pak by ale vodič N ujel někam jinam než L, dává se tam ještě
přepěťovka mezi L a N. Alespoň takhle jsem to pochopil, když jsem byl
kdysi u Hakela na exkurzi spojené s menším školením.
Máte pravdu že zásuvky na opačných stranách baráku jsou pak na různých
potenciálech, ale to by byly vzhledem k délce vedení nejspíš stejně.

Z různých příběhů o tom, jak někdo dostal ránu při bouřce a jak dopadl,
mám dojem že pokud energie není taková aby to člověka popálilo, obvykle
dostane ránu a nic se mu nestane. Pokud jde většina energie z hromosvodu
rovnou do země, něco málo se naindukuje do sítě a ještě se to omezí
přepěťovkama tak aby to pokud možno přežila elektronika, snad by to
člověku ublížit taky nemělo. To je spíš nebezpečné za bouřky chodit
kolem baráku, než být uvnitř.

Anděl