Prepetovka, vas nazor ?

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Úterý Červenec 24 15:00:56 CEST 2012

Dne pondělí 23 červenec 2012 10:50 Vláďa Anděl napsal(a):
> Proto se dnes dělají oddálené hromosvody. Hromosvod má svoje uzemění 5 m
	To je docela sporne, i profici se dost hadaji, zda je lepsi mit spolecne
zemneni, ci to mit spojene. Ovlivnuje to dost veci a neda se rici zda
oddeleni zemnicu bude vzdy lepsi. Pokud je to bliz nez IMHO 5 m tak to norma
predepisuje spojit. Tam se ty vyhody samostatnych zemnicu uplne ztraci.

> Přizemnit PE, 70V přepěťovka mezi PE a N a uvažuju ještě o jedné
> přepěťovce mezi N a L. Od tohoto místa mi vedou zásuvky k televizi a do
	Tak tohle je nepochopeni funkce prepetovych ochran. Kdyz to silne
zjednodusim, tak ty prepetovky nechrani pred prepetim, ale chrani uvedenim na
stejny potencial !!! Coz nejsou stejne veci. Pokud nebudu mit prepetovku mezi
L a N a N bude spojeno pres prepetovku s HUP (hlavni ochrane pospojovani) tj.
se zemnim systemem objektu co si myslis ze se stane ? Kdyz do objektu
praskne, tak vybehne vse co bude mit jen vzdalene spolecneho s 240V. Procpak
asi ? Vlivem impedancnich pomeru barak hne Nkem a Lko si bude mit snahu
zachovat svych 0 V (pro zjednoduseni se bavme se o DC slozce) a na zarizenich
bude o dost vic nez obvyklych cca 350V.

	V podstate bych cely system zemneni a ochran za pouziti HUP prirovnal k
pravidlum platnym uz za nasich dedecku o uzemnovani zesilovacu do jednoho
bodu aby nebrumil. Tam se taky resily problemy s indukci a ochranou pred ni.
S bleskem je to stejne, je potreba udelat vse aby se nevhodnym vedemim (
soubehem,...) nenaindukovalo vic nez neco malo co zvladnou spotrebice a
jejich integrovane ochrany (a popr. jim jeste trochu pomuzeme 3 stupnem
ochran v zasuvkach a ruznych prodluzovackach) Proto take jsou ty treti stupne
ochran u spotrebicu, mimo jine je maji chranit pred naindukovanym prepetim.
Druha vec je nepustit to prepeti dovnitr chranene oblasti. K tomu slouzi
prvni a druhe stupne prepetovych ochran. Ty zabezpeci, ze MEZI dvema body v
napajeni / datech / .... nebude vice nez ty zarizeni snesou. Takze se klidne
pak stane, ze v pripade zasahu bleskem je na zarizeni ne zrovna male napeti.
Dalsi kapitolou je pritazeni prepeti ze site at uz v pripade zasahu rozvodu
ci od "souseda".

A abych dal pokoj s teorii tak uvedu par prikladu z praxe.

	Cim viz prepetovek tim vic pruseru u lidi ktere je nemaji. Zasah bleskem na
jednom konci mesta a vybehle modemy na druhem konci - Telecom si sve ustredny
chrani a tak se prisly pruser rodeli i ostatnim. Zalezi to na tom, zda jsou
bleskojitky nekde cestou v "URaku" nebo prepeti dojde az do ustredny.

	Decko, sedici u pocitace v dobe kdy komin vedle dostal zasah. PC to az na
sitovku ustalo, decko melo modrinu a skoncilo o cca 3 m dal. Zasah VN pres
klavesnici a nasledny pad i se zidli udelal sve.

	Radek
	benedikt2hw.cz