Prepetovka, vas nazor ?

Pondělí Červenec 23 15:37:08 CEST 2012

U VN izolátorů se taky neřeší že jsou mokré. Čistá voda je téměř
nevodivá a asi bude mít dostatečnou el. pevnost. Otázka mechanické
stability - no jistě to má nějaký atest. Jde o to, jestli to má vydržet
20 let, nebo jen přežít záruku. Už od pohledu se mi to taky nezdá, tak
jsem na střechu dal klasickou 3 m hromosvodovou tyč a asi metr od ní
malý anténní stožár tak, aby byl v ochranném prostoru. Anténu je nutné
dát z hlediska přeskoků nejen dost daleko od hromosvodové tyče, ale i od
přívodu k té tyči. Takže dost daleko od hřebene. Při návrhu hromosvodu
jsem počítal poloměr valivé koule 30m jako pro LPL2, i když pro rodinné
domy stačí 45m (LPL3). Hromosvod vyjde jen o málo vyšší a
pravděpodobnost že se blesk trefí do hromosvodu a né do baráku, stoupne
z 90 na 97%.

I u klasického hromosvodu jde nadělat blbosti, jako ostré ohyby drátu
(bleskový proud to pak dokáže vytrhnout ze stěny) nebo vedení svodu pod
omítkou. Norma to připouští, ale síly při bleskovém proudu dokážou tu
omítku rozmlátit. Ostatně když vidím jak má soused udělaný hromosvod a
jak se ostatní sousedi v pohodě obejdou bez hromosvodu a na střeše mají
jen anténu, uvažuju že si koupím bleskojistky HS50-50
http://katalog.hakel-trade.cz/detail.php?id=991 a nechám si je dát před
elektroměr do sloupku před barákem. Do rozvaděče v domě pak klasické
varistorové přepěťovky a budu mít klidné svědomí. Asi bych se těžko s
pojišťovnou dohadoval na náhradě za kompletní LED osvětlení, které si
tam dělám sám. A nesvítit než se to opraví, taky by nebylo zrovna příjemné.
Anděl