VNWA 3 Vector Network Analyzer

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Pondělí Červenec 9 14:58:58 CEST 2012

v tomto je prave caro vektoroveho analyzatora, ze sa meria len v uzkom
pasme, takze ten bordel tam v pripade linearnych obvodov nevadi.
Napriklad IF bandwidth u starsich pristrojov 8752 bolo myslim typicky
3kHz, u novych 507x je dokonca 70kHz. To je sirka pasma ktoru vidi
detektor, takze bordel mimo pasma vobec nevadi.
Pre merania s normalnym dynamickym rozsahom tu sirku pasma netreba ani
velmi zmensovat. Ak chceme ist na uroven sumu meraku (dynamicky rozsah
110-125dB) tak sa znizi na 100 alebo 10Hz.
Dalsia vyhoda vektoroveho analyzatora je ze meranie je vzdy relativne,
porovnavaju sa amplitudy/fazy signalu ktory sa pusta do meraneho obvodu
s tym co z toho lezie. Takze ani mensie nedokonalosti vo frekvencnej
charakteristike (napr. menej vykonu na danej frekvencii koli
pretaktovanemu zmiesavacu) tiez velmi nevadi.
Navyse ked sa nad tym este pouzije kalibracia tak sa odstrani mnozstvo
dalsich systematickych chyb.
Je vsak cela merani kde je dolezita aj hodnota absolutneho vykonu ktory
vstupuje do meraneho objektu (napr. pri merani kompresie, alebo pri
merani s frekvencnym offsetom). Tam uz treba lepsie zelezo.
Ale aj tu sa v navode ku profi analyzatorom docitate ze chyba vystupneho
vykonu moze byt bezne az desiatky percent (jednotky dB).
Da sa to tiez obist kalibraciou, ale taketo merania sa v amaterskych
podmienkach asi velmi nerobia.
Vektorove analyzatory su velmi zaujimave pristroje a pre potreby merani
v nasich VF systemoch sme vyuzili uz asi uplne vsetky pokrocile ficury
:-) (vysoky vykon, velmi nizky vykon, velmi velka sirka pasma,
frekvencny offset, statisice bodov, synchronizovane meranie z roznych
zdrojov, velmi velky dynamicky rozsah, naopak velmi rychle impulzne
merania, obvody s velkou sirkou pasma a velmi dlhym skupinovym
oneskorenim atd.). Niekedy trva 1-2 dni len pripravit samotne meranie a
otestovat ci to naozaj meria to co ma. Ako vravim studentom "to ze to
ukazuje merak za 4 miliony neznamena ze je to to co chceme skutocne
merat". Preto vyjadrenia o velkych chybach a sirokom dynamickom rozsahu
treba brat so znacnou rezervou a vzdy trochu porozmyslat.
b.