Re: Dlouhe rozsveceni zarivek

bosorka.p na seznam.cz bosorka.p na seznam.cz
Pondělí Leden 23 19:08:14 CET 2012

Co tam mate za menice, zarazila me ucinnost vetsi nez 98%?

PB

Takže:
dole v přízemí tahám dráty v trubkách, líbí se mi že nemusím v krabicích
pro vedení k vypínači přestřihnout a prosvorkovat kabely, ale že v
jednom kuse dráty protahám kam je potřeba. Volbu 24 /230V pro jednotlivé
okruhy jsem taky zvažoval, ale problém je společná trubka pro dva
vypínače, každý z jedné strany dveří a tedy každý pro jinou místnost.
Takže bych měl pohromadě dvě soustavy v jedné trubce. Prakticky všechny
místnosti dole mám že se prochází skrz, tedy schodišťové vypínače.
Kdybych tahal kabely, nebyl by problém. Teda byl, zase v krabici se
svorkama. Jenže se mi dva kabely do husího krku nevlezou a  tahat vedle
sebe dráty s různýma soustavama považuju za prasečinu. Husí krky už jsou
dané, dávaly se tam při zdění. http://vaelektronik.cz/dum/elektrika.html
jen jsem k nim teď ve stropech dotahal pevné trubky.
Skoro nikde jsem nepotřeboval sekat drážky do zdí :-) jen kde se na něco
zapomnělo.
Nahoře v sádrokartonových příčkách jsem natáh kabely. Nejsou tam
schodišťáky, k vypínačům jde smyčka a není tam jediná krabice se svorkama.

Jestli mám spočítané ztráty? Na úbytkách to vychází max. do 3% a trafo
na orientovaných plechách by mělo mít účinnost určitě větší než je 90% u
těch elektronikkých předřadníků na 230V. Nějaké menší trafa jsem měřil tady
http://vaelektronik.cz/bastl/files1/zdroj12v.pdf a maximum účinnosti je
hluboko pod max. výkonem, což se docela hodí. Je pravda že světlo s
předřadníkem 230V vypínačem vypnu a nebere nic, trafo mi poběží trvale.
Takže po započítání toho trvalého příkonu jsem na tom hůř než s těma
předřadníkama na 230V. Jenže těch 24V (případně i 12) se hodí pro
spoustu dalších věcí - nějaký trvale běžící zdroj je tam potřeba.

Spolehlivost - to je další důvod pro centrální zdroj. Takové 3f trafo s
12 cestným můstkem nepotřebuje další filtraci a při nasazení přepěťovek
a správného jištění bych neviděl jediný důvod, proč by trafo mělo
odejít. Poctivě udělané trafo považuju za jednu z nejspolehlivějších
součástek. Pokud odejde usměrňovač (pro snížení úbytků fetový), ta deska
tam bude ležet náhradní. Předřadníky step down ve svítidlech jsou bez
elektrolytů (životnost elektrolytů vidím jako limitující pro životnost
spínaných zdrojů), pro svojí vysokou účinnost >98% jsou studené navíc
malé a nemám problém je zašoupnout nad sádrokarton, kde budou obložené
vatou. Těch svítidel po baráku bude tolik, že na spolehlivosti
(životnosti) předřadníků už docela záleží. Taky si je letuju s olovem
(pšššt - no vždyť si to dělám pro sebe), takže by měly něco vydržet.

Těch 700W pro obyvák + kuchyň mi vycházelo pro žárovky. Pro ledky je to
100W, tedy cca 4A na 24V. Natáh jsem to 2,5mm2 a úbytky mi tam vyšly 3%.
Jinak všude jsou výkony do 70W, je to tahané dost hvězdicově a dávám tam
1,5mm2. Proud vychází cca 1,5x větší, než kdybych dával žárovky na 230V.
Jištění - budu dávat 6A trubičkové pojistky v odpínačích na din lištu. I
u té největší místnosti s přívodem 2,5mm2 dělám takovou prasečinu, že
jsem to v krabici rozsvorkoval a ke svítidlům tahám tři větve 1mm2.
Vejde se to do dvojité dutinky 2x0,75 (nemělo by ale vejde) a pohodlně
to jde Wago do svorek na tišťákách. Na jištění 6A ten 1mm2 vyhoví.
Anděl