Dlouhe rozsveceni zarivek

Pondělí Leden 23 08:12:17 CET 2012

2012/1/22 Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>:
> Sleduju tohle vlákno a mám čím dál větší problém se svým rozhodnutím. Do
> novostavby si na světelné okruhy tahám 24V DC a všude budu dávat ledky.

> http://vaelektronik.cz/fotky/krabice.jpg

Jaký kabely máte / budete mít roztahaný po baráku? Na Vašem místě bych
tam určitě natahal Cyky (CykyLo), aby to v případě nouze šlo všechno
předělat na 230V svítidla.

O výhodách / nevýhodách 24VDC pro světla jsem nedávno psal v jiném
vlákně, IMHO nevýhody převažujou. Máte to i elektricky spočítaný, tj.
proudy, úbytky napětí na vedení, apod.? A jak to vidíte se servisem a
údržbou, žárovky i zářivky občas odcházejí a LED taky nebudou na věčné
časy a nikdy jinak. Co jištění? Ochrana proti přepětí? Když někde
uhodí blesk do vedení, vybouchaj žárovky, ale po výměně svítíte dál,
jenže při 24VDC vám shoří hlavní napájecí zdroj a pak už zbývají jen
louče a svíčky ;) Vyměnit LED taky nezvládne cvičená opice, je na to
potřeba min. šroubovák, v horším případě pájka.

K těm úbytkům napětí, pro 700W (= ten obývák + kuchyň), to je při 24V
skoro 30A, a to je na 10m kabelu CYKY 3x2,5 úbytek 4,5V. Resp., pokud
to spočítám o něco přesněji a svítidlo 700W budu uvažovat jako odpor
(0,82 ohm), je to 3,7V úbytek na vedení (0,15 ohm) a výkony se pak
dělí mezi vedení a svítidlo 91 W a 500 W.

Pokud to počítám s CU 10mm2 (cyky 3x10), dostávám se na úbytek napětí
cca 1V a ztráty na vedení cca 30W, svítidlo pak bude brát 640W.

Pokud by tam ovšem byla svítidla na 230V, dostávám se úplně jinam - už
při 2,5 mm2 mám úbytek na vedení pod 0,5V a ztráty na něm 1,38W.

P.K.