Tzv regenerace NiMh?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Leden 18 03:09:02 CET 2012

Ano, možné to je. Velmi šetrným používáním, nebo skoro nepoužíváním se
postupně zvyšuje vnitřní odpor NiMH, až to vypadá, že se do nich nic
nevejde. Vhodným postupem cyklování, při vyšších proudech, se dá zase
zmenšit a využitelná kapacita pak dosahuje skoro původních hodnot. Pokud
jsou ale hodně jeté, stejně už moc dlouho nevydrží.

Kdysi se mi povedl i tento extrémní případ: Oživoval jsem téměř "mrtvou"
baterii do NB: Nabíjela se max někoik minut a NB na ní pak běžel desítky
sekund.
Postupně jsem jednotlivé články ručně cykloval, při nabíjecím proudu asi
20-30 A a vybíjecím 10-16. Zpočátku nabíjecí napětí dosahovalo přes 10 V:-)
a nabíjel jsem prostě do okamžiku, než článek začal hřát. Postupně napětí
kleslo pod 2 V a začal být viditelný pokles napětí před tím, než články
znatelně hřály. Dalšími cylkly napětí kleslo na normální hodnoty a doba se
prodlužovala, nakonec jsem naměřil asi 2 Ah. Naposledy jsem je nabil a dal
zpět do packu.

Posléze jsem se dozvěděl, že NB na ně běžel několik hodin, prakticky jak
kdyby byly nové. Když se ale nabily v něm, vydržel už jen pár minut...

Asi o 10 let později jsem dostal mobil s NiMH, ke kterému hned nebyla
nabíječka a bylo mi navíc řečeno, že baterie je prakticky na vyhození. Tak
jsem si řekl, že není co ztratit a nabíjel jsem jí připojením "natvrdo" na 5
V z PC, jen přes ručičkový ampérmetr. Proud nejprve klesal z asi 2 A na 1,
pak začal růst (deltapeak při stabilním napětí). Další den bylo znovu
potřeba nabíjet, ale tentokrát začal na 4 A a klesal jen do 3, ... po týdnu
probíhalo nabíjení tak, že ručička šla těsně k 6 A a pokles byl jen k 5,
nebo tak nějak. Další nabíjení se konalo až za týden a něco:-) Pak jsem
dostal nabíječku a byl jsem velmi překvapen, že při asi 4 hodiny trvajícím
nabíjení baterie 3 hodiny hřeje, jako v posledních sekundách toho mého
pětiminutového, ... jak to výrobce originální nabíječky dělal, to jsem
dodnes nepochopil :-D Zajímavé je, že s neoriginální, spínanou, kdy nabíjení
trvalo jen hodinu, zdaleka tolik nehřála. Baterie v každém případě ale dále
sloužila několik let.

PH

From: "Petr Kubáč" <petrkubac na 802.cz>
Je to skutecne zlepseni stavu baterek, blud,  nebo je to neco jako labuti
pisen ?