OT: bioplynova elektrarna - na co se zeptat ?

Martin Hanek martin.hanek na centrum.cz
Středa Leden 11 10:12:00 CET 2012

Martin Hanek

Dne 11.1.2012 7:13, Kubat Tomas napsal(a):
> co me vrta hlavou(nebo je mi spis jasne )
> 1.BE bude stat/smrdet v jine obci, nez se bude vytapet = fajn bydlim v
> te jine obci ...
> nevim co na to mistni okolo ty hruzy.
Bioplynka, pokud je dobre udelana a nelikviduji se tam zivocisne zbytky,
nesmrdi, dokonce nesmrdi ani kdyz stojite skoro u ni. U nas v obci je
jedna cca pul roku a s tim neni problem a pritom je vzdalena od prvniho
baraku 140m. Byl jsem pred lety na exkurzi u jine a smrdelo to az kdyz
jsem vrazil hlavu do te nadrze s tim co z ni vyjde.

> - BE podle uzemniho planu bude stat na jedinem moznem miste(pripojka,
> pozemek atd.) vedle
> farmy, co vlastni starosta :-).
BE by mela stat co nejblize vedeni 22kV, jinak nic nepotrebuje, leda tak
pristupovou cestu na dovoz kukuricne silaze a hnoje.

> - proc by mel BE provozovat  po nekolika letech nekdo jiny nez obec,
> kdyz to nese zlata vejce s garanci statu ?
Protoze se tak nekdo rozhodl? A ty obce maji 60 mega na svuj podil? U
nas ji provozuje mistni ZD, stala 65 mil., dotace byla tusim 20-25 mil.,
zbytek uver a da se to pry v pohode splacet. Ma 365kW s moznosti
rozsireni na 550kW (ale neni kapacita v siti).

> me z toho vychazi, ze se urcita zajmova skupina(zemedelci v
> zastupitelstvu a spol.) rozhodli postavit si BE, aby meli
> jasnej a asi i dotovanej odbyt na biomasu. pestovani asi bude mene
> narocne, nez neceho uzitecneho.
> aby to nemuseli "zatahnout" cely samy pres banku, namocej do toho lidi s
> vytapenim, kde stat prihodi 40% penez
> a lidi nemaj cestu zpatky, pokud si na dalkovy teplo zvyknou.
> ceny urcujou tedy zase jen zemedelci, protoze vozeni kukurice od jinud,
> bude tak nejak ekonomicky mimo ?
No u nas to ZD priznalo, ze to je vlastne jedna z moznosti aby nemuseli
zavrit kram. Ale u nas se nic nevytapi, teplo pousti do vzduchu a pritom
ho je vice jak tech 365kW elektriky a hledaji pro nej vyuziti. Pritom
prvni baraky obce jsou jen 140m daleko. Jenze ony ty rozvody tepla by
byly velmi drahe. To uz vyjde lepe (samozrejme teoreticky) ten biplyn
vycistit a pustit jej primo do rozvodu zemniho plynu, ktery po obci a je
ve vlastnictvi obce.

> nasel jsem si nejake udaje na tzb-info :
> topeni barak cerny uhli cca 25000kc/rok
> dalkove topeni z biomasy cca 26000/rok , tedy stejne.
> cena tepla z biomasy 250-350kc/GJ
> vykupni cena 4kc/kWh (+ nejakej zelenej bonus ? )
>
> na co zasadniho bych bych se mel tedy zeptat, aby se tohle nejak
> rozkrylo, pripadne aby clovek k tomuhle pocitani
> mohl nit duveru ?
>
> vzhledem k tomu, ze lide se dozvedi pripojka zadarmo, cena mensi nez
> plyn, souhlas je predem danej ....
>
> predem diky a postrehy ...
> tomik.
Ja myslim, ze ted uz je stejne na takove otazky pozde, to se melo resit,
kdyz to zacali projektovat.