Dlouhe rozsveceni zarivek

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Únor 22 13:50:53 CET 2012

Zdravím,
  je mi velice líto, ale musím odporovat. Ano, statický měnič (jak se odborně
ten motorgenerátor nazýval) tam byl, skutečně se používal na výrobu palubního
napětí 24V a dobíjení akumulátorů, nikoliv však pro účely osvětlení.
  Nebyl bych si tím ovšem tak jist, kdybych za sebou neměl odborníka na slovo
vzatého, který mimo jiné elektrovýzbroj tramvají dlouhá léta vyvíjel a
modernizoval, takže toho ví opravdu hodně. Po konzultaci s ním mohu tedy
upřesnit:
  V tramvajích T3 vyráběných od roku 1961 do cca 1965 se používal systém, kdy
vždy 2 trubice byly zapojeny do série a startovány přes pomocný obvod s
tlumivkou a reléový startér. Proto se občas stávalo (sám se na to jako malý
pamatuji), že ve voze nesvítily, případně blikaly, 2 zářivky synchronně.
Novější zapojení už mělo trubice individuálně přes odpory přímo z troleje,
takže startér odpadl - na 600V trubice zapálila vždy sama a ihned.
  Onen přepínač v kabině na změnu polarity se odborně nazývá "polarizátor" :-).
  Dodnes má toto DC osvětlení cca 30% (dosud nemodernizovaných) tramvají
T3 v Praze.
  Navíc mám, Lubore, ve své paměti naprosto ostře zaznamenáno několik případů,
kdy došlo ke ztrátě trolejového napájení v situaci, kdy osvětlení vozu
pracovalo - a okamžitě zhaslo. Kdyby to bylo, jak píšeš Ty, nemělo by k tomu
(alespoň dočasně :-) ) sebemenší důvod.
  S pozdravem Pavel