Nechtene spinani stykace.

Andrej Jancura aj.hwlist na gmail.com
Úterý Únor 14 16:18:30 CET 2012

Dobry den,

ak na neukamenujete za moje tliachanie a obide sa to bez poznamok
mudrejsich a vzdelanejsich na moju adresu, tak si dovolim prezentovat
moj nazor k problemu.

Moj sedliacky rozum mi hovori nasledovne:

Pri tom triaku mate RC clen, ktory tam musi byt z dovodu toho, aby Vam
triak nespinal nahodne, ked sa tam objavi strmsi impulz. Takze do
tohoto asi moc zasahovat nemozete. Ze skoncite vymenou stykaca alebo
odrusovacieho clenu je Vam akosi jasne uz tiez. Neviem si totiz
predstavit co ine by ste mohol urobit v konkretnom zariadeni. Stykac
je silova vec a nechce sa mi verit, ze ked (francuzky) robotnik
navynie o 4 zavity menej, bude to mat zasadny vplyv na jeho
vlastnosti. Takze sa dostavame k odrusovaciemu clenu ku ktoremu je
datasheet za 10USD, a to este neviete ci v nom bude to co hladate...
Mate v nom znova odpor a kondenzator. Kedze ste sam napisal, ze Vam to
chodi bez problemov a mate toho vonku stovky kusov, asi ste relativne
dobre navrhli hodnoty suciastok. Vy vsak pisete, ze to skusate u
zakaznika vonku a na mraze. Dnes je vonku tak -10... Takze ked to v
lete chodi dobre a pri -10 to blbne, asi je nieco so suciastkami a ich
toleranciami. Kedze odpory sa nemenia moc od teploty, ostavaju
kondenzatory. Ked sa pozriete na to z coho sa robia, teda
dieelektrikum, zistite ze v zavislosti od hmoty, moze kapacita kolisat
aj +-20%... Takze na tom mraze mate niektoru hodnotu mimo... A vas
obvod uz nechodi dobre. Kedze to aj tak skonci vymenou stykaca,
odrusovacieho clena alebo triaku s RC, moc by som nad tym nebadal.
Kedze 4 zavity asi velky vplyv na stykac nemaju, odpor je tiez
relativne dobre odhadnutelny ostali Vam tie kondenzatory. Skusil by
som pobadat tymto smerom.

K pocitaniu, myslim, ze sam viete, ze to co spocitate a skutocnost su
dve rozdielne veci... Len ked pojdete do tych detailov tak sa zamotate
a zistite ze vypocty mate po matematickej stranke v poriadku, ale
fyzika je niekde inde. Takze aj Vase vypocty su pekne, ale ja osobne
som nepochopil k comu su dobre a ako prispeli k rieseniu Vasho
problemu. Teoriu samozrejme komentovat nebudem, pretoze v reale to aj
tak nenamodelujete dobre a mozete spocitat len priblizne ustaleny
stav, ziadny prechodny dej, kedze tam mate prvky, ktore su nelinearne.
Nehovorim, ze to nejde, ale je to zlozita matematika, ktora sa bezne
na vs neuci.A ten, ktory by mohol aspon trochu nieco k tomu napisat
popularno-vedeckou formou, Vam k tomu aj tak nic nepovie... To je moja
skusenost overena na viacerych ludoch. Viete priznat, ze realita je
ina ako vychadza z matematiky je velmi tazka vec a castokrat sa
maskuje roznymi zaujmami a vyhovorkami...

Ja osobne by som zobral prudovu sondu a zmeral na osciloskope prudove
a potom napatove pomery na jednotlivych vetvach a skusal matozit s
kapacitou, kym tam nebudu pekne priebehy a nechodi to spolahlivo.
Pripadne by som v pracovnej verzii ten odrusovaci clen na stykaci
nahradil varistorom a paralelne pozapajanymi transilmi.

Neviem, ci Vam moje tliachanie nejako pomohlo, ale aspon som sa snazil
naznacit kade by som to riesil ja. :)))

A.