Nechtene spinani stykace.

Martin Hanek martin.hanek na centrum.cz
Úterý Únor 14 14:50:55 CET 2012

No vzdyt o ten selsky rozum se snazim od vcerejska a hlava mi to nebere.

Kolega dnes privezl ten odruzovaci clen typ LA4KA1U od Telemecanique. Je
tam v serii od A1 k A2 (nelze jej na stykac dat jinak) toto:
svorka A1 - zluta LED - odpor 100R - kondenzator MPV 104K275V - svorka
A2 (104K je 100nF).
Jeste jsem omeril ten stykac. Po pripojeni na sit odebira 21 mA.
Pokud jej nahradim zapojenim serioveho odporu a indukcnosti, dostavam:
seriovy odpor 1400 ohmu (mereno multimetrem) + impedanci 9550 ohmu a z
toho indukcnost cca 30H.
Zkousel jsem ten stykac (trochu jiny typ, ale stejne parametry) merit
nejakym multimetrem s rozsahem 20H, kdyz je rozepnuty ma 2H, pri
"dokonalem" sepnuti mi to slo mimo rozsah, takze tech 30H to muze mit.
Pokud pominu ten odpor 100R v odruseni, tak 100n paralelne s 30H ma
resonancni kmitocet cca 92Hz, ale jeste tam bude delat nejakej problem
ta LED dioda a tlumit o bude ten odpor 100R.

Zapojil jsem odruseni na stykac (trochu jiny typ, ale stejne parametry)
a do stejneho obvodu s tim triakem. Merenim jsem zjistil nasledujici:
1) zapojeni podle obrazku
- v klidu na civce 2V, zluta LED sviti velmi malo
- rucne sepnu stykac, na civce cca 70V, stykac vrci, ale nedrzi, LED
sviti dost
2) odpojim LA4KA1U
- v klidu na civce 6V, zluta LED sviti velmi malo
- rucne sepnu stykac, na civce cca 35V, stykac mene vrci, ale nedrzi,
LED sviti mene jak v predchozim pripade.

Zaverem si myslim, ze ten stykac kde byl problem, byl nejaky citlivejsi
a stacilo mu mene aby drzel. Ta resonance tam asi muze probihat, ale
vypada to na 100Hz.

Martin Hanek