[OT] vyber zrcadlovky

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Únor 1 15:14:31 CET 2012

Ano, ISO je skutečná zásadní výhoda, kterou na DSLR spatřuji. Fotka z mého
kompaktu při 1600 je podstatně více zašuměná, než z kamarádovy DSLR při
12800.

Na druhou stranu, ten hledáček mi nějak moc nechybí, dokonce mě naopak kdysi
těžce zklamal: Půjčil jsem si DSLR právě kvůli tomu ISO, jenže jsem zjistil,
že zatímco kompakt za daných světelných podmínek na displeji po několika
sekundách zobrazil obraz a dalo se podle toho ostřit, v optickém hledáčku
byli prostě jen "černoši v tunelu" a na displeji šly zobrazovat jen hotové
fotky. Tehdy jsem pochopil, proč se v astronomických fórech často řeší různé
podivuhodné, až obskurní metody ostření...

A ještě k výřezům a ultrazoomu. Někdy si prostě detaily chcete prohlédnout,
protože obsahují primární informaci, kvůli které byl snímek pořízen, či
dokonce něco, co v době focení nebylo známo. V příloze je výřez právě takové
fotky. Bez UZ by nebyla pořízena vůbec, protože krátce před tím byly foceny
děti v autobuse, takže by právě nasazené pevné uhnisko určitě nebylo 500 mm
a kdybych ho tam před vystupováním z nějakého důvodu nasadil, stejně by pták
uletěl, než bych se do něj trefil. Při použití UZ totiž lze ptáka pohodlně
zachytit ještě při 30-50 a pak už jen udržet ve snímku, než zoom dojede k
500. Nejspíš by ani nebyla pořízena s DSLR, protože tento by v té době byl v
brašně, nebo batohu.

PH

From: "Martin Persich" <persich na transcon.cz>
A dale je to o pohodli, kdy ve srovnani s EVF hledackem u kompaktu najednou
clovek vidi, co foti. U kompaktu musim silhat, jedno oko kompozice v
hledacku, druhe oko vyraz "zucastnenych". Stejne jako vzdy trpim, kdyz jsem
okolnostma nucen na kompaktu nastavit ISO 400. Na zrcadlovce ty pocity
alespon u mne nastavaji srovnatelne az kolem 3200 a na monitoru je to
pouzitelne a rozhodne lepsi nez rozmazana fotka.

From: "RV" <vicek.radek na cpost.cz>
DSLR si dnes kupuje kdekdo - z mych kamaradu a kamaradek to bylo jen za
lonskych rok asi 4 s tim, ze nikdo z nich nedela a zrejme nikdy delat
fotky nebude. Jsou to vsechno pripady, kdy radi foti a zjisti (nebo jim
vysvetlim proc), ze nektere fotky zadnym kompaktem nikdy nevyfoti a neni
to v zadnem pripade kvuli objektivu toho kompaktu.
Predevsim kvuli tomu, ze maly cip kompaktu znemoznuje jakoukoliv praci s
hloubkou ostrosti, ktera je pro vnimani a dojem ze snimku jednou ze
zakladnich vlastnosti. Kompaktem proste snimek s objektem odpichnutym od
pozadi neudelate, protoze tam je proste ostre vsechno.

Z meho pohledu je mnohem lepsi zainvestovat do poradneho systemoveho
blesku, ktery se podepise na kvalite fotek mnohem vic, nez prvotne
investovat do pevneho skla o kterem nevim zda jej budu pouzivat. A ten
blesk je treba skoro porad - tam se o zbytecne investici mluvit rozhodne
neda.