Paralelizace vyk. prvku

Hfmcons hfmcons na gmail.com
Neděle Prosinec 16 18:24:24 CET 2012

Dne 16. prosince 2012 16:45 Jirka <zaloha na volny.cz> napsal(a):
> Přiznám se, že úvahu jsem moc nepochopil (zejména tu větu o rozptylu
> parametrů versus toto zapojení).
Nejsem si jist, zda se podaří rozprostřít výkonovou ztrátu na všechny
prvky dostatečně rovnoměrně v celém rozsahu regulace.

> Jinak transistory se paralelně řadí tak, že se jim dá malý odpor do EMITORU,
> ne do kolektoru. Vzniká na něm žádoucí záporná zpětná vazba, která rozdíly
> vyrovnává. Taky se to dá pochopit tak, že z transistorů vzniknou řízené
> proudové zdroje se stejnými snímacími odpory a společným řízením.
Ano, pardon.

> Nějak jsem nikdy moc neviděl smysl konstrukcí s posilovaným třísvorkovým
> výkonovým regulátorem - tím méně zde, když je stejně okolo spousta dalších
> prvků, včetně OZ.
>
> Volil bych klasickou konstrukci s nízkovýkonovou referencí, zesilovačem
> odchylky a pořádným budícím a výkonovým stupněm, zřejmě doplněnou o std.
> snímací odpor a omezení (regulaci) proudu.

Zdroj už je, jen je potřeba ho posílit.
> Příslušných schémat je moře, jde skutečně o klasiku.
>
> Na místě výkonového transistoru bych zvážil MOSFET(y), mají kladný teplotní
> součinitel (tedy se snadno řadí paralelně), netrpí druhým průrazem a mají
> mnohem lepší SOAR.
To by asi situaci dost pořešilo, až na ještě menší účinnost oproti už
tak mizerné, naštěstí to tady nehraje téměř žádnou roli. Vhodné
Mosfety ale stejně nemám, tak budu muset zkusit experimentovat s těmi
Emitorovými odpory, bipoláry by je snad měli snést i docela velké což
by mohlo přispět k lepšímu přerozdělení a příjemnému klimatu v bedně
:-))
S pozdravem,
Miloš Dašek