Mirne OT: Clovek je elektricky stroj

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Prosinec 6 15:48:25 CET 2012

Zdravím,

> Pískání v uchu mám taky, to je ale asi poškození nebo únava sluchu, nebo
> nějaký zbloudilý mozový signál.
>
> Ale jinak si novináři občas pletou i ultrazvuk a infrazvuk.
>
> Přenos zvuku mikrovlnným zářením probíhá tak, že máme modulátor, mikrovlnný
> vysílač, anténu a přijímačem je lidské tělo, kde porbíhá demodulace na
> vnitřních nelinearitách. Optimální nosný kmitočet, kdy bylo dosaženo
> nejlepších výsledků byl 900MHz, změřte si vzdálenost od ucha k uchu skrz
> hlavu.

Mno-ooo... Tady mi nesedí jedna věc:
900 MHz je shodou okolností GSM pásmo, že...
Jelikož vyzařování mobilů je v centru pozornosti ochránců zdraví a životního
prostředí, konala se a stále se konají četná měření, která se snaží dokázat,
že díky skinefektu tyto vlny do organismu prakticky nepronikají, zvláště pak
do lebky. Když mohu mít těsně u ucha mobilní telefon, který mi tam praží až
2W výkonu na 900 MHz a nic to se mnou nedělá (tj. neslyším tam-tadadam-tada
stejně jako když přiložím telefon třeba k zesilovači počítačových bedýnek),
nedovedu si představit, vlivem všem známé kvadratické závislosti útlumu
signálu na vzdálenosti, jaké výkony by musel mít nějaký systém, který by mi
měl do ucha injektovat slyšitelný signál (byť subliminálně). Zde by pár
orientačních čísel bodlo :-).

> Přenos zvuku ultrazvukem ale je možný a používá se u úzcesměrové
> reprodukce, kdy k demodulaci dochází na nelinearitách v lidském uchu, takže
> je skutečně slyšet uchem. Před časem se s tím chlubilo nějaké muzeum v usa,
> že výklad k exponátu je slyšet jen v určitém místě a všude jinde je ticho.

Ano, to je velmi působivá technologie. Viděl jsem demo na jedné výstavě.
Ze dvou bedýnek velikosti maličkých PC repráčků se linul zvuk obsahující
takové basy, že jsem všude nevěřícně hledal ten bassreflex. Nebyl tam, a
hlavně ani ten zvuk, když jste poodešli o metr. Nicméně, rozhodně to nebylo
HiFi - zvuk byl hrubý, zkreslený, ale silný a řeč plně srozumitelná.

> Pro přenos informací ultrazvukem by se dalo využít rezonance kostí v hlavě,
> to je ale z principu nespolehlivé, každý máme jiný rozměr a tím i
> rezonanční kmitočet. Ale třeba to mají vychvytané a dspčko tam krmí 50
> ultrazvukových nosných.
>
> Docela by mně ale zajímalo, jakým způsobem se dociluje některých stavů
> mysli v programech i-doser, ale nedostal jsem se ještě k tomu abych se tím
> zabýval. Protože to co ty programy umí, tak to čistě mozkovými vlnami ve
> zvuku nelze docílit.

Já to zatím nezkoušel, ale také by mne to zajímalo, jakých principů to
používá.

Zdraví Pavel