ot: na vikend

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Duben 22 21:29:46 CEST 2012

Zdravim,
  inu, zavidet muzete, ale na druhou stranu se u mne naprosto presne projevilo
to, ze kdyz ma nekde nekdo pridano, ma zase jinde ubrano - sice dost dobre
slysim, ale za to zcela mizerne vidim.
  Tim ani nemyslim ostrost nebo jine vlastnosti optickeho aparatu, ale spise
vykon a schopnosti toho "GPU" za tim :-). Je zajimave, ze se velmi dobre
vyvinulo pro ucely cteni, ale to je zhruba vse. Co mi treba nefunguje, je
rozpoznavani obliceju. Jako dite jsem chodil za prakticky libovolnou zenou
se stredne svetlymi vlasy urcite velikosti a omyl jsem poznal teprve tehdy,
kdyz na mne promluvila :-). Kolikrat jsem se kvuli tomu mame ztratil treba
na ulici :-). V pozdejsich letech jsem mel problemy, ze jsem nezdravil treba
ucitele. Ale jak bych ho mohl pozdravit, kdyz jsem ho nepoznal ? Ve skole
jsem tedy pro jistotu zdravil kazdeho (devataci z toho meli uzasnou pr***)
a venku holt nikoho, tam byla pravdepodobnost potkani nekoho, koho bych mel
zdravit, vyrazne nizsi :-). A pri koukani na film mne rodina nesnasi - porad
se ptam "Tohle je ten lump, nebo ten policajt, co ho honi ?". Tak uz radsi
na filmy ani nekoukam...
  Ovsem sluch - ten mi opravdu posloucha. Je taky trochu hudebni, ikdyz v tomto
pripade rozhodne ne vyjimecne - neni ani absolutni, tj. nezmerim presnou vysku
tonu, jsem jen schopen urcit pomerne presne, ktery ze dvou je vyssi - na 1 kHz
slysim spolehlive odchylku 4 Hz. Ovsem dobre mam vyvinute cosi jako casovou
analyzu toho, co slysim. Treba slysim-li benzinovy motor, tak tam, kde nekdo
slysi "Vrrrrrrr", ja rozeznam presne zvuk zasyceni sani, nasledne "kunknuti"
pri kompresi (nevim, co ho fyzikalne zpusobuje), pak klepnuti vybuchu, otevreni
vyfuku a unik horkych spalin atd. Zrovna dnes jsem to poslouchal na chalupe,
kdyz bezela sousedum centrala - bylo nadherne slyset, jak se zvuk meni pri
zmene zateze. Zajimave bylo, ze nejvice se menil zvuk sani - otevirani skrtici
klapky bylo zretelne slyset. Zvuk vyfuku se take menil (byl "ostrejsi" pri
vetsim zatizeni), ale mnohem mene nez sani - to pri plnem vykonu ten vyfuk
skoro prehlusovalo, zatimco naprazdno skoro nebylo slyset.
  Jako perlicku uvedu - kdyz mi bylo cca 15, jel jsem s mamou rodinnym
trabantem po dalnici a najednou slysim, ze zvuk se meni. Poprosil jsem mamu,
aby na chvili dala nohu z plynu, poslechl si volnobeh, pak aby trosku malicko
pridala, a pak povidam "sjed z dalnice, jak to bude mozne, v levem valci se nam
vysroubovava svicka". No, nestihli jsme to. Tak za minutu rana, zmena zvuku
slysitelna ted i ostatnimi a ztrata poloviny vykonu :-). Radeji jsme hned
vypli zapalovani, aby to nahodou neblaflo, a holt jsme zastavili v odstavnem
pruhu. A skutecne, leva svicka jeste visela na kabelu :-). A poznat to bylo
tim, ze ve zvuku zaclo cosi prerusovane sycet (pri otackach kolem 5000/min
na plny plyn na dalnici uz ani ja nerozeznam, ve ktere je to fazi), ale pak
na volnobeh bylo slyset, ze to dela levy valec pri kompresi - levy proto, ze
jsem vedel, ze jeho ojnicni lozisko ma o neco vyssi zvuk klepnuti nez prave
a na volnobeh bylo jejich klepani zretelne slyset a to zasykavani uz se
dalo fazove priradit :-).
  Zdravi Pavel