OT: SW na odmerovani z obrazku

Jirka zaloha na volny.cz
Pátek Duben 20 12:03:41 CEST 2012

Měl jste napsat, že Vám jde o porovnávání rozměrů (tvarů apod.), ne
měření. Původní dotaz byl na měření
(http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2012-April/415599.html).

Znovu opakuju to, co jsem ilustroval tím pokusem: pomocí DPI ze scanneru
bez kalibrace prostě nelze přesně měřit absolutní rozměry.

Navíc je scanner nelineární po ploše (zejména ve směru osy snímače), to
jsem taky naznačil, i když jinými slovy. Takže kromě stejné výšky
předmětu od skla musíte pro opakovatelnost dodržet i místo jeho položení
na sklo.

Mimochodem: moje zmínka o měření rozměrů DPS a součástí na nich touto
metodou samozřejmě vychází z toho, že třeba konektor bude mít rozteč
2,54 a ne "naměřených" např. 2,59 mm. Dost ovšem pochybuju, že se tohle
(=rozměry dle nějaké normy, řady apod.) dá použít na libovolné, zcela
neznámé součásti. Leda že by hodináři před sto lety nějaké měli - to ale
sám popíráte tím ručním soustružením...

Ještě úplně selský příklad na konec: když dáte na scanner vedle sebe
původní a vyrobené kolečko, nebo ještě lépe uděláte jejich postupné
obrázky na stejném místě skla, budete z obrázku pravděpodobně schopen s
dobrou přesností zjistit rozdíly. To jsme ale právě už u té kontrolní
míry, neboli relativního a ne absolutního měření.

---
Jirka