Re: OT: Dotaz - voda, břidlicový plyn a jeho těžba

Jiří Kučera fonolit na seznam.cz
Středa Duben 18 15:44:55 CEST 2012

Proti louzeni uranu kyselinou sirovou nebo kyanidovemu louzeni zlata to je eko a bio tezba.
Pokud vyjdeme z teorie podle ktere vznikaji fosilni paliva, tedy zde zemni plyn a ropa z prehistorickycch rostlin pak jejich loziska zpravidla doprovazi jily a jilovce, ktere sedimentovaly v oblasti kde se tento organicky material ukladal, Postupen casu to cele klesalo hloubeji a hloubeji z jilu a jilovcu metamorfozou vznikaly bridlice a diky teplote a tlaku se organicka slozka premenila na ropu ci zemni plyn, ktery je ale uveznen uvnitr tridlice.
Takove typicke ceske bridlicove lozisko tedy vypada jako obrovsky blok bridlice ulozeny horizontalne s povrchem v hloubce radove 1km.
Pokud z nej chceme vytezit nejaky plyn ci ropu musime se provrtat k lozisku a nasledne pokracovat s vrtem horizontalne v danem lozisku , klidne dalsi 1km horizontalniho vrtu. tim ovsem uvolnime jen plyn a ropu,ktera je uveznena v kapsach, ktere jsme primo navrtaly a to nas nevytrhne. Proto se v dalsi etape na vrt nasadi obrovske cerpadlo a do vrtu se pod velkym tlakem MPa tlaci voda ,ktera rozlame bridlici a uvolni dalsi plyn. Pocad to je pohodicka, problem je, ze cista voda neudrzi rozpraskanou bridlici v "otevrenm" stavu , proto se od vody pridava pisek a aby se chranil vrt a technika pridavaji se inhibitory koroze a latky zabranujici zanaseni. Typicke pridavne latky jsou isopropanol , celulosa, ethylenglycol, boratove soli,  kyselina citronova , KCL , vsechno v setinach procento objemu vody , vody jsou ale stovky m3.
Tak asi tak.
Pripadne dotazy rad zodpovim.
Jirka