Ot: Svetla a lustry? Shanim

Pondělí Duben 16 23:31:21 CEST 2012

Třeba tady
http://21stoleti.cz/blog/2011/11/18/nejnovejsi-vyzkum-co-vidi-v-oku-treti-bunky/
Trochu jsem s autorem polemizoval, napsal mi že on netvrdí že ledky jsou
nebezpečné, jen že by být mohly - že o tom mluví někteří fiziologové.
Dle mého názoru musíme rozlišovat dvě věci a to možnost vlivu čárového
(nebo jinak nepřirozeného) spektra na člověka a posuny (zkreslení)
vnímaných barev.
Pokud světlocitlivé buňky citlivé na modrou berou cca třetinu spektra,
energie v této části spektra je ve správném poměru k ostatním barvám a
jen se soustředí okolo jedné spektrální čáry, nevím čemu by to mělo
vadit. Ostatně to bychom nemohli používat ani úsporné žárovky. Ledka má
čáru jen na té modré, jinak její luminofor dává na rozdíl od úsporných
žárovek spojité spektrum.
Něco jiného je vnímání barev. V čárovém spektru úsporné žárovky budu
koukat na dva žluté předměty. Jeden bude odrážet vlnovou délku žluté
barvy, druhý ve správném poměru červenou a zelenou. Oku je to jedno, to
při spojitém spektru rozdíl nepozná. Když tomu světlu bude chybět žlutá,
bude mít jednu čáru na červené a druhou na zelené, ten "opravdu žlutý"
předmět bude vypadat všelijak, jen né žlutě. Ten červenozelený bude
správně žlutý. Bílá ledka má takovou díru na modrozelené a i tam něco
málo vyzařuje. Určitě má kvalitnější spektrum, než úsporná žárovka. Jo a
jak tam píšou že ledky mají hodně modré? To je snad dané barevnou
teplotou a stačí zvolit teple bílou. Ostatně v bílém světle zářivek žijí
lidi už minimálně 50 let, tam by se to muselo projevit taky a dávno.
Anděl