Re: OT na pátek: Ach ta relativita

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Pátek Září 23 18:30:04 CEST 2011

Snad nebudem velmi kecat...

Teleso ma svoju zotrvacnost, ktoru popisuje hybnost. Energia je
potrebna na zmenu hybnosti. Kym je teleso v pokoji, alebo v
rovnomernom priamociarom pohybe, jeho hybnost sa nemeni (p=m*v).
Pozorovatel na telese vidi, ci stoji, alebo sa pohybuje voci inemu
telesu v nejakej vztaznej sustave, ale ked zatvori oci, uz to
nerozozna. Na zmenu rychlosti/hybnosti je potrebne na teleso posobit
silou, co vyzaduje energiu. S tym suvisi aj zrychlenie (F=m*a).
Posobenie sily vnima pozorovatel na telese aj so zavretymi ocami -
citi posobenie sily / zrychlenie.

Je vcelku jedno, ako sa zadefnuju vztazne sustavy, energia je potrebna
v kazdej z nich len na zmenu hybnosti / zotrvacnosti. Teleso to pociti
posobenim sily.

miro