Zase elaborat s EM vlnami

Jan 'yanek' Bortl yanek na ya.bofh.cz
Úterý Říjen 18 11:37:44 CEST 2011

On 18.10.2011 10:17, Jozef Racek wrote:

> ;-)))
> V ramci budov do vzdialenosti radovo stovky metrov MM dominuje...

Mozna setrvacnosti? :-) Ja mam teda na stole singlemode :-)

> Nad 100-500m podla rychlosti ( 1-2-4-8 Gbit SAN a 1 a 10 Gbit LAN) je
> samozrejme SM, Pre dialkove trasy uz v sucastnosti formy WDM (CWDM,
> DWDM), co su samorejme SM, s vykonnymi lasermi do cca 100 km a
> naslednym moznym predlzemin optickym zosilovacom na dvojnasobok. Pre
> dlhsie casti musi ist rekonstrukcia signalu.
> Dovodom je cena... SFP (prevodnik metalika-optika) pre MM stoji tak
> 1/10 SM do 10km SM nad 10 km su este drahsie.

Zhruba 300kc stoji 10km SM 1310 dvoukonektorovy, MM jsem pravda v
posledni dobe neobjednaval (neni nejmensi duvod je pouzivat), ale myslim
si, ze cena bude vyssi. Kabely i vetsina bizuterie je drazsi (aspon co
jsem se namatkou ted dival k dodavatelum). Presneji receno, pokud se
budeme bavit o trase 300metru, tak bude MM uz vychazet o chlup draz nez
totez v SM.

WDM bych do toho az tak neplantal, to by se dalo rict ze je jen metoda
jak do jednoho vlakna nacpat vic jinych. Pouziva se vlastne jen tam, kde
uz bezna vlakna dosla a natahnout novy kabel je nakladnejsi nez vrazit
na oba konce WDM (de)muxy. Nekde v supliku mam schovane nahradni CWDM
SFP na 80km a urcite nebylo zdaleka nejvykonejsi co meli - vic jsem
nepotreboval, trasa je nejakych 30km. Tx ma tusim 1470nm, Rx 1450-1550.
Cena nekde kolem $180.

> Dalsi dovod je, ze minimalna dlzka kabla, aby sa neposkodili SFP-cka
> pre MM je 2m, pre SM je to vyrazne viac.

Koukam co specifikaci nejakeho modulu co jsem tu nasel a vidim, ze:

Optical Input Power-maximum PIN −3 dB
Output Optical Power Pout -9 --- -3 dBm

Coz mi vychazi, ze s libovolne kratkym patchcordem se toho bat az tak
nemusim ;-) Ale samozrejme todle plati pro obycejny "10km" modul. U
delsich to uz bude jina.

Ale je pravda, ze s nazorem, ze MM je stale "in" se setkavam casto a
verim, ze v nekterych pripadech je to lepsi reseni.

> [...]
> je mnozstvo, aj ked vyrobcov az tak vela nie je...
> "Jednoduche pripojenie v serverovni na par metrov" je mile, ale v
> ramci serverovne je tych prepojov trochu viacej a aj ked to tak na
> prvy pohlad nevyzera. Mam serverovnu ( 56m^2 cistej podlahovej plochy
> ) a osobne som tam natiahol 5.6km MM parov medzi rackami. To cislo som
> zratal, az mesiac potom, co to bolo natiahnute... a ratal som ho
> niekolko krat, kedze som mu nechcel verit...
> V serverovniach s plochou aj 1000m^2 je toho viac..., ale poschovavane.
> SM prevazuje asi len v telko oblasti, tam su bezne dlhe trasy.

Asi ano, je pravda, ze zadnou SAN tu nikde nemam, tam muze byt situace
jina (to se opravdu nedela jako SFP/XFP sloty?). Radeji nebudu pocitat
presne kolik km vlaken tady mam, asi by mi bylo zle (vetsinu toho jsem
svaroval).

> Tu je to trosku zlozitejsie - nutna tabulka...
> Pre vyssie rychlosti ( 8 a 10 Gbit) je nutna OM3 a vzdialenost pada
> radovo na 100 m
> Maximalne dlzky su zavisle na triede kabla (OM1, OM2, OM3) a
> prenasanej rychlosti. Tabulky z noriem by som dohladal, ak by bol zaujem.

To je taky jeden z duvodu proc je SM lepsi, nemusim o tom premyslet (jak
daleko a kolik) a muzu si napatchovat cokoliv kamkoliv - vim, ze vsechny
modulu co bezne pouzivam jsou na 10km nebo 20km.

--
Jan 'yanek' Bortl <yanek [at] ya.bofh. cz>
http://ya.bofh.cz/ | jab: yanek [at] mitranet. cz