OT HW NAS nebo FreeNAS apod.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Říjen 17 19:38:22 CEST 2011

Tady bude asi chyba v zakladni koncepcni uvaze.

iSCSI je technologie, pristupujici k datum na disku v principu na urovni sektoru.
Nakonec to uz napovida i to SCSI v nazvu.

Takze aby  to fungovalo, tak musi kazdy klient pristupovat jen do sveho prostoru
(idealne do sve partition, pak se to chova jako nezavisle disky), nebo musi velmi
striktne kooperovat s ostatnimi ve stejnem prostoru, tj. musi pouzivat specialni
filesystem, ktery v sobe tuto spolupraci ma zabudovanou. A to stejny filesystem
pro vsechny pripojene klienty, protoze pristupuji primo fyzickym sektorum disku.
To se celkem da zajistit v nejakem homogennim prostredi, ale v pripade pozadavku
na spolupraci SW ruznych platforem je to velmi-velmi obtizne.

Takze pak nezbyva, nez tam nasadit nejakeho "policajta", ktery jako jediny bude
mit pristup k jednotlivym sektorum na disku a klientum bude poskytovat data
na vyssi urovni, tj. jiz na urovni souboru, nikoli sektoru. No a zde nastupuji
obvykle protokoly pro sdileni, jako je NFS, SMB/CIFS atd.
Zde se jiz interoperabilita mezi ruznymi systemy zajistuje mnohem snadneji,
protoze tyto obvykle standardy dnes dodrzuji prakticky vsechny bezne OS.

PL

*****************************

From: "RV" <vicek.radek na cpost.cz>
Doslo mi a ted jsem si to jeste vyzkousel, ze se mi posteka driv nebo
pozdeji FATka na takto pripojenem disku - pri pouziti NTFS. Nicmene jsem
narazil na zminku, ze existuji FS, ktere neco takoveho dokazi osetrit.
Zatim se snazim vyhnout resenim SMB/CIFS, ktere znamenaji otevrit
pomerne dost velkou diru z DMZ.