Autobaterie

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Úterý Květen 31 19:58:21 CEST 2011

> No, tak já se zase domnívám, že kapacita akumulátoru není dána plochou,
> ale objemem (hmotností) desek. Jinými slovy tím, kolik hmoty elektrod
> je
> k dispozici pro eletrochemické změny, kterými při vybíjení vzniká el.
> proud.
>
> On pro to stačí i selský rozum, uvedu pár příkladů:
>
> - užitečná energie v aku se udává ve Wh/kg
>
> - když vznikly sintrované NiCd články, tak v prvních okamžicích (při
> zachování +- shodné hmotnosti a velikosti ve srovnání s články s
> hmotovými elektrodami) nešlo ani tak o zvýšení kapacity článku, ale o
> [...]

Ono "na kazdym sprochu pravdy trochu". Je sice pravda, ze desky musi mit taky nejaky objem, aby bylo kam elektrochemickou energii ukladat, ale plocha je jeste daleko vyznamnejsi parametr.

Predstavte si jako elektrodu olovenou kouli o hmotnosti rekneme 10 kg. Takova elektroda bude hodne mizerna, protoze jak znamo koule je teleso s nejmensi plochou pro dany objem hmoty. A je hezke, ze tam mate 10kg olova, ale elektrochemie se dostane pouze do hloubky zlomku mm a veskere olovo uvnitr bude naprosto netknute a proces se ho vubec nebude tykat. Proto cela veda o elektrodach a zvysujicich se kapacitach baterek je prave o tom, jak udelat elektrodu co nejporovitejsi, aby se chemie dostala idealne ke vsem jejim atomum. A to neni nic jineho nez maximalizace plochy elektrody.

Jakub Serych