[OT] Padajici Skype

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Květen 27 21:40:47 CEST 2011

Zdravim,
  diky za srovnani.
  Nase zkusenosti jsou mirne odlisne. Ja bych to videl takto:
1) VoIP - vlastni sit, "pripojena" do rady VoIP "siti" verejne dostupnych
   (enum, SIP Broker, ISN) i komercnich (Betamax, FonoSip, VPBX24 atd.)
2) Pevna sit (lhostejno, jakeho operatora, vsechny pouzivaji stejnou
   technologii)
3) Mobilni sit
  Skype ve srovnani mit nemohu, nebot nepouzivam.
  Dulezite je, ze je-li dostatecna sire pasma, muzete na VoIP pouzit "HD"
kodeky (tj. s vetsim frekvencnim pasmem, napr. rodinu G.722/SIREN nebo
SILK) a pri pouziti kvalitnich pristroju (Cisco, Linksys) je takovy hovor
skutecne az neskutecne kvalitni. Skype pouziva pri dostatecne siri pasma
rovnez sirokopasmove kodeky a proto muze byt rovnez hovor pres nej
kvalitnejsi nez z bezneho telefonu a o mobilu vubec nemluve.
  Dalsi dulezity rozdil mezi nasimi zkusenostmi mozna bude v tom, ze
nepouzivam prakticky vubec soft clienty, ale takra vyhradne VoIP telefony
nebo brany (ISDN, FXS atd.). Preci jen, dedikovany kus hardware dela divy,
je na dane pouziti optimalizovan. Na PC mam samozrejme take softklienty
(Twinkle, Linphone, Ekiga...), ale pouzivam je jen velmi omezene, hlavne
kvuli testovani (snadne porizeni logu/signalniho trace atd.). V Androidim
telefonu pak mam CSipSimple, rovnez vynikajici kus software.
  Bohuzel musim konstatovat, ze Skype v nekolika poslednich dnech prudce
otocil kormidlem, zrejme kvuli akvizici MS. Napriklad firma Digium dodavala
na komercni bazi softwarovy modul do ustredny Asterisk, ktery umoznoval
zalozit trunk do Skype (bohuzel bylo treba mit na Skype business account
(placeny)). Asi predevcirem vysla informace, ze tento projekt konci a ze
zakoupit tento produkt lze tusim jen do konce cervence. O duvodu tohoto
kroku lze jen spekulovat, ale bohuzel to nevidim v duchu hesla "Spojari
vsech zemi, proletujte se!" a tedy je to krok zpet.
  Zdravi Pavel.