OT Jaky disk 1.5TB Re: A vubec kvalita

Petr Simek psimek na jcu.cz
Středa Červen 15 22:54:03 CEST 2011

On Wed, 15 Jun 2011, Snehulak wrote:

> Mimochodem to SSD je vynikajici odezvy jsou okamzite a staci 80gb na
> nahrani par zakladnich veci, ale musi se tam udrzovat nejake volne
> misto...

Jak je to vlastne se SSD disky ? Nejdriv to vypadalo jako zazracna
technologie, ale snazil jsem se nasbirat nejake informace a uz se
mi to tak zazracne nezda.

Za prve SLC kontra MLC - pry je velky rozdil ve spolehlivosti respektive
poctu zapisu kde ty levnejsi a vetsi disky delane technologii MLC maji
omezeny pocet prepisu na nejake tisice ?

Za druhe velke fyzicke sektory. Pry jsou ty sektory velke kolem megabajtu
a kdyz tam pisete neco mensiho tak se musi megabajt precist, zmenit ta
zapisovana cast a megabajt zapsat. Coz dela problemy i pri uvolnovani
dat kde smazana data z disku nezmizi takze pri zapisu na misto po
smazanych datech musi dojit k tomu read-change-write cyklu. Resi to
funkce TRIM kde se tomu disku da rict ktere casti ma povazvat za smazane,
ale tu podporuji Visty a Win7 a Linux od urcite verze kernelu na Ext4
(BTW 20.cervna snad uz bude Centos6 ktery to nativne umi). Nicmene pokud
na tom velkem fyzickem sektoru zustane jen kousicek dat tak ten zapis
musi stejne probehnout pres cteni megabajtu a zapis megabajtu.

Kazdopadne pokud je na tom disku rozhazeno vic malych souboru tak cteni
sice zustava pekelne rychle bez seek time, ale zapis uz neni nic moc.

Mate nekdo nejake presnejsi informace o tehle problematice ?