Pitva zdroja HP 19V 90W; bolo: oznacovanie SMD odporov

Richard Kaliciak hw.kaliciak na stonline.sk
Pátek Červen 10 18:11:06 CEST 2011

 Dobry den,

v dnesnom prispevku sa budem venovat zdroju pre prenosny pocitac od HP.
Skusime si ozrejmit vyznam stredneho pinu v konektore a sposob
identifikacie zdroja.

HP vyraba viac druhov sietovych adapterov:
mHP Smart Adapters for HP Business Notebooks
Models
HP 65W Smart AC Adapter
HP 90W Smart AC Adapter
HP 135W Smart AC Adapter
HP 65W Smart AC/Auto/Air Combo Adapter
(zdroj:
http://diskontcomputer.com/datenblatt/Netzteil_HP_65W_Smart_Adapter_DC_0450186_001.pdf)

Budeme za zaoberat 90W zdrojom. Minule som sem posielal scan toho
rozpitvaneho zdroja (dole). Tentokrat som isiel dalej a urobil som
analyzu chovania NB a spätnu analyzu zapojenia.
Zapojenie sekundarnej casti je vidno na obrazku
http://kaliciak.host.sk/fotky/Zdroj_HP_90W_RK.jpg

Na scheme sa daju najst tieto bloky:
1. synchronny usmernovac s 2*FQP44N10,
2. spätna väzba pre stabilizaciu napätia s optoclenom,
3. ovladanie pinu ID,
4. nadprudova ochrana.

Stredny pin, oznaceny ID, je pripojeny na +Vout cez odpor 294k. Po
pripojeni zdroja do pocitaca klesne napätie na ID asi na 6V. Vystupny
prud je snimany na odporoch R50A a R50B a porovnavany s 70mV IC3. Pri
prekroceni nominalneho prudu 4,7A (90W/19V) sa zopnu tranzistory Q9 a
Q10 a napätie na pine ID sa zvysi asi na 12V. Mozeme teda predpokladat,
ze po pripojeni zdroja ku laptopu si on zacne nabijat akku a postupne
zvysovat prud, az mu zdroj povie "dost". Podla toho teda pocitac zisti,
aky zdroj je ku nemu pripojeny a prisposobi nabijanie.

Blok nadprudovej ochrany porovnava ubytok na R50 s napätim 122mV a pri
prekroceni prudu 8,13A IC3 cez D53 stiahne vystupne napätie.

Zaujimave je aj to zapojenie usmernovaca, je vcelku jednoduche. Na
obrazku zdroj_002.tif  je v pravom hornom rohu vidno malu toroidnu
cievocku, cez ktoru je pretiahnuty jeden zavit od trafa. Z trafa je este
vyvedene pomocne vynutie pre napajanie Q7 (NPN).

Ak odstranime jeden odpor R50B a napätia na pine 2 IC3 zvysime na 102mV,
budeme mat 65W zdroj.

Tak a teraz este dorobit blok c. 3 do adapteru do auta a som mobilny.

Este pripajam link na diskusiu z roku 2009:

http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2009-July/357742.html

Prijemny predlzeny vikend praje

Richard Kaliciak