Zkušenost s pájecí stanicí Pro's Kit zakoupenou v GME

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Červenec 28 12:47:36 CEST 2011

>praveze toto je tam velmi dobre osetrene a mas rozne hroty (len samotne
>nastavce) na rozne typy prace a pajkovacka vie sama kolko vykonu kazdy
>nastavec potrebuje.

Ale prd, s prepacenim. Aj ta Tvoja pajkovacka ide predsa ON/OFF plnym vykonom (ktory ma podla vsetkeho vela, vdaka tomu rychle reaguje) a spolieha sa na presnu regulaciu teploty tym rychlym termostatom, nech je uz na akomkolvek principe. Cela pointa je v tom, ze je ten termostat velmi dobre umiestneny. Presne to iste urobi aj kvalitne klasicke pero (t.j. s dobre umiestnenym cidlom teploty) s kvalitne skonstruovanym regulatorom. Dramaticky rozdiel je prave napr. v tom, ze u nekvalitneho pera je tepelnym cidlom termoclanok s pochybne urobenymi spojkami, na ktorych vznikaju chyby merania teploty; a ze elektronika je odflaknuta; a ze tepelne odpory medzi cidlom/perom/nadstavcom su privelke. Ak si nakreslis "elektricky ekvivalent", tak uvidis tie zdroje chyb.

>S tym 5mm som pajkoval len
>velke N konektory a semirigid kable.

No, neviem, co si na tom presne spajkoval, ale ak si zohrieval priamo miesto ktore potrebuje byt zohriate (a to este s pouzitim relativne velkeho mnozstva prijemne bublajucej olovnatej spajky, na rozdiel od tej zgrcnutej netecucej bezolovnatej), tak na to ta relativne nizka teplota staci.

Problem je vtedy, ak potrebujes prehriat miesto, ktore nie je spajkovackou priamo dostupne, a pritom je "cestou" nejaky velky odvod tepla. Typicky su to masivnejsie through-hole zalezitosti a to este na zemnych plochach. Hrejes teda z jednej strany vyvod na teplotu tavenia spajky, potrebujes tu istu teplotu aj na druhej strane, kam ju vedie len vyvod a ta trocha spajky v prekovenej diere, a tam to teplo zerie ta zemna plocha (povedzme v nejakej strednej vrstve), a este aj ta suciastka. Takze nieco ako:

      vyvod        vyvod   B   suciastka |
               \
               / zemna plocha
               \
               /

             ---

spajka drzi vyvod v prekove od A do B a hrejes len v A. Aby si dosiahol teplotu tavenia spajky v bode B, nevyhnutne musis kompenzovat odvod tepla do "tepelnej zeme" zvysenim teploty v bode A, nijako inak to nejde.

wek