OT Prijem madarskej digitalnej TV - rozuzlenie a (dufam) zaver

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Červenec 15 22:01:00 CEST 2011

No, asi som to povodne dost zamotal, ale taky je uz zivot... :-)

U rodicov vo Vidinej (na kopci tesne pod obchvatom, s idealnou viditelnostou na cely juh a zapad kotliny) som ten settopbox len vyskusal, a tam to bolo na to existujuce zle otocene sito bez problemov oba vysielace. Lenze moja mama sa vyjadrila v tom zmysle, ze kym ide madarsky analog tak to netreba riesit (slovensky digital som uz riesil na jar).

Ta vyzva je dom mojej starkej ktory je v Lucenci (na kruhovom objazde na Rubanisko, teoreticky je to sice na kopci, ale v praxi tam dost vadia zelezobetonove konstrukcie a "ruiny" byvaleho Risa). Ako som pisal, je tam akasi desatprvkova yagina na madarsku dvojku ktora chodi na hranici pozeratelnosti, a to na ten digital nestacilo (zrejme je tiez uzkopasmova). Sito pripadne aj aktivne by zrejme bolo akurat, ale musel by som riesit uchytenie a zvod, a do toho som vzhladom na rozne ine problemy domu v pomerne zlom stave nemal ziadnu chut ist.

Ale to Tvoje uistenie, ze to musi chodit, ma nabudilo dost na to, aby som isiel znova do elektra (to co je pod nadjazdom na Opatovu pri obchode s nabytkom, bol som tam tento tyzden kadzy den nieco kupit, takze tam uz mali zo mna vcelku zabavu) a kupil to, co tam predavaju pod nazvom antena na DVBT. Je to take plastove "kridlo"  (rozobral som a ak nezabudnem, dam aj fotku) tak 3x10x20 cm, vo vnutri su tri rozne dlhe (ale vcelku iracionalne kratke) hlinikove rurky jednym koncom prinitovane k plosaku so zosilnovacom. Cele je to urazka Maxwella a zjavne konstruovane prisne pod zasadou "najlepsia antena je zosilnovac", ale bola k tomu celkom slusna zbierka mechanickych upevnovacich dielov, 10m koaxu, adapter, a to vsetko vo farebnej krabici a za 15 ojri, to sa mi zdalo slusne aj keby som to mal zahodit. Aha, skoro som zabudol, niekolko napisov na krabici uistuje ze antena je HD ready! :-)

No a kupodivu to aj funguje. Vdaka malym fyzickym rozmerom som vedel v nejakom priestore tak trocha "zmapovat" pole, a skutocne neuveritelne fluktuuje na vzdialenostiach desiatok centimetrov. Tam sa ukazuje sila toho sita, ktore "pozbiera" pole z pomerne velkej plochy, kdezto yagina a jej derivaty nie je sanca pri normalnej montazi trafit do maxima tak, aby jej prvky "zosilnovali" tak ako je to spocitane pre homogenne pole.

Nakoniec sme tu "antenu" namontovali na dokladne vybraty bod na neotvaravu cast okna znutra, cim sa odstranila potreba riesit zvod, a este stale to fungovalo uspokojivo (neviem co bude ak sa zburaju spominane "ruiny", mozno bude treba "antenu" premiestnit).

Bohuzial este ostal problem s televizorom, ktory sice mal audio-video vstup, ale nie cez SCART ale len 2xRCA, a ten blby TV si nepamata, ze bol prepnuty do external-in. Toto som nedokazal vyriesit inak, nez velkou sipkou namalovanou smerom k tomu spravnemu tlacitku na dialkovom ovladaci, dufam, ze ho starka nezapotrosi skor nez ho stihnem naklonovat na nejaky univerzal...

Este sa vyskytol mensi problem s tym, ze settopbox reaguje na ovladac telky... Toto som riesil strcenim settopboxu za drevenu skrinku na ktorom je telka, a nastavenim pozadovaneho jedineho kanala (mtv1) na predvolbu c.6, tam totiz prepne settopbox, ked sa stlaci klucove tlacitko "external in" na ovladaci telky... :-)

Mimochodom ten 40ojrovy settopbox ma sice prekvapujuce mnozstvo ficur ktore su mi uplne nanic, ale aj taku bohovsku vlastnost, ze po zapnuti zo 2 sekundy nerobi VOBEC NIC, a to ani nerozsvieti ziadnu LED (toto ma na zaciatku uple dostalo, uz som ho chcel ist vratit, lebo som samozrejme stlacal tlacitko na zapnutie ovela rychlejsie nez pol hertza :-P)

Toz tak som sa vysporiadal s tymto letnym dovolenkovym monstrpojektom :-)

wek